Must have rawfood chokladkaka

Jag har aldrig varit rädd för socker eller annat som gör allt gott extra gott. Jag har däremot inget emot att testa alternativ till traditionell bakning. Tanken på att göra en kaka lite mindre onyttig är ändå lockande. Så det här med raw food är ju ganska kul då. Jag vet egentligen inte om tanken är att det är nyttigare ingredienser eller vad, för sött kan det ju bli ändå.

raw01

Min svägerska gjorde en galen chokladkladdkaka/brownie á la raw food. Galet god alltså!! Jag var tvungen att göra den själv! Den är ganska beroendeframkallande kan jag säga! Jag föreslår att du testar den här bums! Snabbt går det också! Ingen gräddningstid vet du =) Kanske blev kakans namn det längsta på min blogg än så länge, men tja, jag kunde inte komma på något annat för den här kakan…

raw1

Receptet ändrades lite från min Hannas, och det är en skvätt kaffe i, så kanske inte helt maniskt raw food, men som ni kanske förstått vid det här laget är inte jag manisk raw foodare heller…

raw

Vill du ha lite bitar av nötter i, så föreslår jag att du börjar med att mix samman allt utom cashewnötter. När det blivit så slätt som du önskar kan du slänga i nötterna och mixar några varv till, till önskat crunch. Jag slängde i allt på en gång och tyckte att dadlarna behövde mixas mer vilket resulterade i att det inte blev några hela bitar cashewnötter alls. Det gjorde egentligen inte så mycket för det blev ju riktigt gott ändå.

Hanna hade gjort kakan i en rund springform, så att det blev som en kladdkaka. Jag gjorde den fyrkantig och det liknade mer en brownie då. Gör som du själv vill.

raw3

Hannas-must-have-raw-food-chokladkaka 

  • 600 g (1 paket) färska dadlar
  • 1 dl kokosolja (ex kung markattas som smakar kokos)
  • 4 msk sirap
  • 1,5 dl kakao (ta rågade mått)
  • 0,5 dl espresso/starkt kaffe
  • 1 dl cashewnötter

Topping

  • 2 msk kokosolja
  • 2 msk kakao
  • 1 msk sirap

Kärna ur dadlarna. Mixa samman ingredienserna till kakan till en slät (tjock) smet. Tillsätt nötterna mot slutet av mixning om du vill ha hela bitar av nötter. Bred ut smeten till en fyrkant på ett bakplåtspapper, ca 2 cm tjockt. Ställ i kyl.

Smält samman kokosolja, kakao och sirap på minimal värme till toppingen. (Räcker i princip att värma botten av kastrullen och sedan ta den av värmen). Rippla eller bred frostingen över kakan. Ställ i kyl till servering. raw2

16 tankar om “Must have rawfood chokladkaka

  1. Går det att använda kallpressad kokosolja & yaconsirap istället för sirap? Dessutom om man inte gillar smaken av kaffe går det att utesluta det?

    • Absolut! Det går bra att byta ut! Vet dock inte hur söt yaconsirap är så smaka dig fram efter rätt mängd. Det går fint att utesluta kaffe. Om smeten känns väldigt fast kan du ta i lite vatten. Lycka till!

  2. Ska man smälta kakao, kokosolja & sirap i en kastrull?

    Går det bra om man bara smälter kokosoljan i mikron & sedan vispar kakao, sirap & kokosolja till en chokladsås & sedan häller chokladsåsen i browniesarna?

    • Ja tanken är att smälta det i kastrull och röra under tiden. Men det går säkert bra att smälta det i micron. Jag hade nog blandat allt i en skål och micrat det och tagit ut det för att röra med jämna mellanrum. När toppingen är färdig häller du den över browniesen. Berätta hur det går!

  3. Går det bra om man sänker mängden på dadlarna? Kan man använda 12-15 dadlar istället?
    Förändras smaken väldigt mycket om man använder 12-15 dadlar istället?

    • Du kan ju prova. Men både konsistens och smak kommer ändras. Och framförallt mängden. Jag har bara gjort denna kaka efter detta recept som du kan läsa här, så skriv du sedan hur det blir när du ändrat efter ditt tycke.

  4. Så när jag gör toppingen lägger jag 2msk kallpressad kokosolja, 2msk kakao & 1msk yaconsirap i en talrik & lägger den i micron. Efter den har micrat klart vispar jag chokladsåsen fin & slät. Sedan häller jag chokladsåsen över browniesen.
    Har jag förstår det rätt?

Lämna en kommentar