Snabb fläskytterfilé med supersås

Denna rätt har jag tänkt att jag måste göra flera gånger bara för att kunna lägga upp receptet på bloggen så att jag vet var jag har det. Ja och så har jag ju velat göra den för att den är så himla god förstås. Jag tänker mig att det är en typisk 80-tals rätt, men jag kan ha fel. Senast jag gjorde den bad jag mamma ta ett foto av receptet som hon har sparat från någon gammal tidning. Jag hittade inte bilden på receptet nu när jag kom på att jag kunde laga rätten, så det fick bli en egen komposition. Jag minns att det i originalreceptet ska vara dijonsenap, men det var jag inte alls sugen på, så det struntade jag i. Det blev så himla gott! Jag älskar sådan här sås. Mmmm! Intensiv smak och krämig. Och enkel är den här rätten också! Det går utmärkt att byta ut fläskytterfilén till fläskfilé eller kyckling. Originalreceptet är med kyckling, bacon och persilja på toppen.

280talsmiddag

Jag visste inte vad det skulle vara för grönsaker till, visste bara att jag var tvungen att få in lite nyttigt till denna middag då såsen består av massor med creme fraiche och då vi knappt har ätit grönsaker på hela veckan. Jag gjorde ett varmt ”salladsfräs” och en kall tomatsallad. Båda passade jättebra till middagen, så jag slänger upp recept på dem med. Var sparsam med saltet på köttet då både soya och hönsbuljong bidrar med sälta till kött och sås. Denna rätt passar utmärkt att bjuda gäster på, den har varit väldigt uppskattad varje gång jag gjort det.

280talsmiddag2Snabb fläskytterfilé med supersås 4 pers.

  • 1 kg fläskytterfilé
  • 2 msk smör
  • 2 msk japansk soya
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 5 dl creme fraiche
  • peppar (ev salt)
  • 4 portioner ris

Grönsaksfräs

  • 1 purjolök
  • 2 morötter
  • 1 klick smör
  • lite vatten
  • 1 nypa sumak
  • salt, peppar

Tomatsallad

  • 4 tomater
  • 2 msk olivolja
  • 1 msk balsamicovinäger
  • salt, peppar

Skär fläskytterfilén i ca 2 cm tjocka skivor (ju tunnare desto snabbare blir de genomstekta) och peppra. Bryn köttbitarna till fin färg. Häll på soya, pressad vitlök, hönsbuljongtärning och creme fraiche. Blanda och låt sjuda samman under lock tills köttet är genomstekt.

Skiva under tiden purjolök och morötter. Fräs i lite smör på låg värme tills det är mjukt men inte fått färg. Smaka av med salt, peppar och lite sumak. Slå över lite vatten i slutet så att det inte är torrt.

Skär tomaterna i bitar och blanda med olja, vinäger, salt och peppar.

Servera fläskytterfilégrytan med ris och de två salladerna.

280talsmiddag3

 

2 thoughts on “Snabb fläskytterfilé med supersås

  1. Mm detta är en supergod rätt och en supergod sås som du har förvaltat på ett ypperligt sätt. Ser fram emot att få smaka någon gång. Originalreceptet som du fått av mig är med kycklingbröst. Det som är bäst med det receptet är att man lägger färska kycklingbröst i en form och slår såsen över och sen in i ugnen. I ugnen ska det vara 30-45 minuter.

Kommentera

