Chokladmilkshake utan glass

Idag testade jag att göra chokladmilkshake utan glass, med frusen banan som grund, som jag har velat göra i en evighet! Det blev supergott!!!

2milksjake2

Anledningen till att jag inte ville göra med glass är egentligen mest för att vi sällan har det hemma plus att jag tänker att det blir lite mindre onyttigt OCH mäktigt då. Milkshaken smakar främst choklad, men såklart kommer banansmaken också fram eftersom det är banan i.

Jag har gjort en hallonmilkshake tidigare, även den utan glass, och jag har gjort den några gånger för den är så himla god! Och nu är jag helt ärlig och säger att jag gillar den mer. Inte för att den här inte var god, för det var den, utan för att jag älskar hallonsmak när den är så där som den är i den milkshaken. Svårt att förklara. Du får helt enkelt testa och berätta vad du gillade mest!2milkshake1

Denna milkshake blev aningen för lös tyckte jag. För att få perfekt konsistens skulle jag nog ha dragit ner på mjölken med ca 0,5-1 dl, men det är sådant som får testas fram. Jag har i florsocker för jag tyckte inte att bananen var så söt i sig. Men detta är såklart helt frivilligt. Beroende på hur söt den banan som du använder är, så kan du ju tillsätta mer eller mindre socker. Ett tips om du har banan hemma som börjar bli brun och behöver ätas är att skala den, skiva den i bitar och sedan frysa den ”luftigt” i en påse. Då kan du använda den exempelvis i milkshake eller i smoothies.

Om du spritsar grädde på toppen av milkshaken så kan du börja med att spritsa mot glaset kant. På så vis får grädden fäste på glaset och ligger fint på toppen istället för att försvinna ner i avgrunden. Jag funderade på om jag skulle strö hackad choklad över, men alltså strössel gör mig så himla glad, så en liten sprinkling med det tyckte jag passade =)

2milkshakeChokladmilkshake med banan 2 stora glas

  • 3-4 dl iskall mjölk
  • 180 g banan, frusen i bitar
  • 3-4 rågade tsk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 nypa salt
  • 2 msk florsocker

Topping

  • 1 dl vispgrädde
  • 0,5 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk florsocker
  • ev strössel, kakao eller hackad choklad för garnering

Börja med att vispa grädden med vaniljsocker och florsocker och lägg ev. i spritspåse för att ha denna redo när själva shaken är färdig.

Häll 3 dl mjölk i en mixer/blender. Tillsätt banan, kakao, vaniljsocker, en nypa salt och eventuellt socker. Mixa slät och smaka av. Tillsätt ev. mer mjölk, kakao och socker. Häll upp i glas och spritsa grädde på toppen. Strö över strössel eller annat val och servera med sugrör. Njut omedelbart!

Kommentera

