Årets grödor, tomater och annat

Så var det dags för en genomgång av årets grönsaksland. Ännu har vi ingen slottsträdgård på baksidan. Nej, den är en soptipp för bortgrävd jord, lite buskklipp och en fröjd för ogräsblommor och därmed nog även vildlivet. Jag nöjer mig med att säga att det KANSKE blir en slottsträdgård nästa år.

Grönsakslandet blev något mer ordnat detta år med färre krukor och mer fokus på grönsaksodling. Att odla på friland är skönt och passar mig som är dålig på att vattna. Nästa år blir det ännu färre krukor just på grund av att jag glömmer att vattna…Jag planterade tre sorters tomat. Drog upp dem från frö. Vattnade mindre på skotten än förra året. Faktiskt mindre vatten över lag även när de blivit fina plantor också. Det fungerade mycket bra!

Jag planterade tomaterna som förra året. Grävde hål rakt ner, kanska 45 cm djupt, försökte hålla 50 cm mellan hålen. Sedan blandade jag jord med kogödsel på säck från butik. Ca 50% kogödsel, 25% ny plantjord och 25% av den uppgrävda jorden. Tog bort blad en bit upp längs tomatplantornas stam och planterade dem djupare än de stått i krukan, så djupt jag kunde satte jag dem. Tomater skjuter ut nya rötter från stjälken som kommer under jord och plantan blir på så vis kraftigare.

Utöver tomater sådde jag mangold, morot och sallad. Mangold och sallad var oerhört produktivt och gott! Mer nästa år!! Moroten var produktiv men blir ju liksom bara en per frö… från mangolden och salladen växte det nytt vartefter vi skördade.

Vad har jag lärt mig tomater och trädgårdsland?

  • Gör ett gott ogräsrensningsarbete från början. Du tjänar på detta.
  • Se till att den förberedda jorden är vågrät. Alltså inga nivåskillnader. Varför undrade jag och struntade i att lägga tid på att ordna till detta efter två dagars slit med jordförberedande? Jo du förstår varför första gången du vattnar. Vattnet rinner bort från det du vill vattna och göder finfint på ett och samma ställe. Bra för det som står ”nersänkt” om det nu gillar vatten. Jobbigare för tomaterna som därför behövde få lite uppbyggda fördämningar runt sig… Så man lär sig.
  • Var inte rädd för att låta jorden vid sådd och plantor att torka upp. Vattna hellre för lite än för mycket. Gödsla några gånger under säsongen, tror det är bra…
  • Avhärdning av tomatplantor? Ja visst, i den bästa av världar. Här i Malmötrakten klarade sig mina plantor utan avhärdning. Planterade ut dem i slutet av maj.
  • Bind upp tomatplantorna i tid. Nästa år blir det med spik rakt ut från takkanten så att plantan står mer rakt upp och inte lutar mot väggen.
  • När tomatplantorna är utplanterade så vattna tidigt på morgonen; tomater spricker vid kvällsvattning och stora temperaturskillnader. (Kom ihåg att vattna på morgonen…)
  • Var fortsatt hänsynslös med tjuvning och toppning av tomatplantorna. Vill du ha tomater så måste en del av blommorna klippas bort. Alla kommer inte hinna bli tomater och blommorna tar näring för de tomater som redan har börjat skymtas. Gallra även ordentligt bland övriga skott som dyker upp exempel vid roten. Vet inte om det klassas som tjuvskott. Men i år gallrade jag så att nästan alla plantor höll sig till en stam.
Kommentera

