Mys med scones

Oavsett om du vill baka något fort till frukost eller mysa med något till afternoon tea, så är scones lika gott! Scones kan aldrig bli fel. Förutom att jag alltid blir så himla mätt efter det för jag kan liksom inte sluta äta dem!

scones 2

Jag brukar göra ett scone-recept från Bonniers kokbok, som blir bra, men det är ganska mycket bakpulver i och tänderna blir lite sträva efter dem. Så häromdagen ville jag testa något nytt. Dessutom så har jag ätit scones på Espresso House ett antal gånger, och jag gillar verkligen hur de smakar där. De är lite sötare och ger inte samma bakpulvereffekt i munnen.

scones1

Jag bestämde mig för att testa Leila Lindholms scones, som innehåller mindre än hälften så mycket bakpulver som Bonniers och även har socker och ägg i receptet. De blev väldigt goda! Originalreceptet på Leilas sida finns här och mitt som är minimalt ändrat finns nedan! Jag passar på att varna för att även dessa scones har en tendens att göra dig väldigt mätt!

Scones, 6 st

  • 7,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 0,5 dl strösocker
  • 125 g smör, kallt
  • 1 ägg
  • 2 dl mjölk

Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda de torra ingredienserna och tärna i smör och nyp samman. Blanda ihop ägg och mjölk. Blanda ner detta i mjölblandningen till en formbar deg.

Platta ut degen till en avlång rektangel, ca 3 cm hög. Skär till sex stycken trianglar. Baka av mitt i ugnen 12-15 minuter. Avnjut ljumma med till exempel smör och ost.

One thought on “Mys med scones

  1. Pingback: Helgfrukost! | Sockervisp

Kommentera

