Namngivningsfika med blandade fat till många

Vi hade namngivningsfika för vår minsta i helgen. Vi gjorde det enkelt för oss och hade bara fika. Ingen mat att laga till många och ett duknings/diskningsmoment mindre. Fast ja, enkelt och enkelt, jag började såklart spåna på vad det skulle vara för fika direkt när vi hade bestämt att vi skulle ha det och till slut bestämde jag mig för sex sorters kakor. (Inte ens sju!!!) För att slippa att gästerna skulle stå i kö och för att allt skulle vara mycket smidigare så bestämde jag mig för att samtliga kakor skulle vara färdigskurna bitar och att de skulle vara utlagda på kakfat redan när gästerna kom. Kaffet skulle också stå på bordet så alla kunde servera sig själv.

Jag måste säga att jag är nöjd med min planering. Tre av kakorna, cheescake, brownie och äppeltrianglar, går att baka i långpanna och cupcaken blir det ju många av på en cupcakeplåt. Och så ska jag ju vara ärlig och säga att mormor bakade småkakorna så det var väldigt smidiga kakor att bjuda på. För en gångs skull fick jag ju använda nästan alla mina kakfat, kaffekannor och koppar. Det var himla kul.

Det kom cirka 40 stycken, av dem var det nog 13 barn. Det var svårt att beräkna hur mycket jag skulle baka av varje kaka. Men jag kan säga att det räckte till alla och blev över. Jag gjorde 60 minicheesecakes, 50 browniebitar, 60 äppeltrianglar och 52 kokos-passionscupcakes. Som vanligt hade alla en favorit. Bäst betyg fick ändå cheesecaken och äppeltrianglarna. Småkakorna var nog samtliga barns favorit, förutom min äldre son, som blev förtjust i browniesarna. Originalcheesecaken är recept från Roy Fares (botten) United States of Cakes och Manuela Kjeilen (fyllningen) Söta bakverk från Manuelas diner. Henrik tyckte inte att det behövdes grädde på dem, men jag tyckte det förhöjde dem markant. Hallonen plockades tidigare i veckan på Hallongården. Fantastiskt goda! Eftersom inget av recepten var anpassat för långpanna så har jag ändrat i mängd samt gräddningsanvisning. Jag skriver som vanligt mitt tillvägagångssätt här och vill ni ha originalet får ni vända er till källorna. Jag testade att frysa cheesecaken och det funkade ok, men tycker att botten blev lite för blöt och valde därför att göra den dagen innan.

Vaniljcheescake med hallon 1 långpanna (30 minicheesecakes)

Botten

  • 400 g digestivekex (1 pkt)
  • 4 msk strösocker
  • 200 g smör

Fyllning

  • 1200 g färskost (ex philadelphia)
  • 380 g strösocker
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 5 ägg
  • 1 äggula
  • 1, 7 dl vispgrädde

Topping

  • 3 dl vispgrädde
  • 1 tsk strösocker
  • 0,5 tsk vaniljsocker
  • ca 300 g bär

Börja med att ta ut ingredienserna till fyllningen så att de blir rumstempererade. Gör sedan botten. Sätt ugnen på 180 grader varmluft. Mixa digestivekexen till mycket fina smulor. Tillsätt socker och blanda runt. Smält smöret och blanda ner i smulorna. Lägg ett bakplåtspapper i botten på en långpanna (min är ca 35×40). (Smörj långpannan först så ligger pappret kvar ordentligt). Häll ut smulorna och tryck ut ett jämt lager av smulorna. Platta till med baksidan av en sked eller en vinklad palett. Sätt in i mitten av ugnen och grädda i 8-10 minuter. Ta ut och låt svalna.

Gör sedan fyllningen. Sätt ugnen på 150 grader varmluft. Vispa färskosten fluffig med strösocker och vaniljsocker. Tillsätt äggen, ett åt gången och vispa runt ordentligt mellan varje ägg. Häll slutligen ner grädden och blanda runt allt. Häll fyllningen i långpannan över kexbotten. Grädda i mitten av ugnen 10 minuter och sänk sedan värmen till 110 grader varmluft och fortsätt grädda i 50 minuter. Öppna inte ugnen under tiden. Stäng sedan av ugnen och låt cheesecaken stå kvar i 30 minuter till. Tag ut och låt svalna helt i rumstemperatur. Ställ den sedan i kylen några timmar, gärna över natten.

Ta ut runda små cheesecakes (ca 5 cm i diameter) med en utstickare eller skär den i kvadrater. Vispa grädden med socker och spritsa eller bred på cheesecaken. Toppa med bär. Ställ i kyl till servering.

Äppeltrianglarna är ursprungligen inte äppeltrianglar. Originalet kommer från Jennysmatblogg och kallas vaniljhjärtan i långpanna. Jag har ändrat tillvägagångssättet för jag tyckte att smuldegen som ska läggas ovanpå sjönk ner för mycket när jag gjorde den första gången. Dessutom la jag till egengjord äppelmos vilket var ett uppskattat tillägg. Även Henrik som gärna ville ha sin bit utan sa efteråt att det blev riktig gott med äppelmos i.

Äppeltrianglar 60 st

Mördeg

  • 500 gram smör
  • 10 dl vetemjöl
  • 4 dl strösocker
  • 4 msk vaniljsocker
  • 1 msk bakpulver

Fyllning

  • 5 dl creme fraiche
  • 4 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 dl kesella
  • 2 dl äppelmos

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ingredienserna till mördegen för hand eller i en matberedare/assistent. Har du en liten så kan du göra hälften först och hälften sen till toppingen. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en långpanna. Smöra pappret. Tryck ut hälften av degen i botten av långpannan. Vispa cremefraichen tills den är tjock och fluffig. Det tar några minuter, men håll ut. Vispa samman ägg, strösocker, vaniljsocker och kesella och vänd sedan ihop med den vispade creme fraichen. Häll ut på mördegen. Klicka ut äppelmoset och smula över resten av mördegen. Grädda mitt i ugnen 30 minuter. Låt svalna helt och skär sedan i önskade bitar. Går bra att frysa.

När det gäller cupcakesen blev jag väldigt nöjd med själva kakan. Smörkrämen blev inte som jag ville riktigt. Jag tyckte att den la sig lite på tungan och kändes lite fet. Originalreceptet på cupcaken är från Leila Lindholm, men jag bytte ut smöret i smeten till kokosolja (sådan god som smakar kokos). Och jag som älskar kokos tyckte att det gick fantastiskt bra! Både smak och konsistens var riktigt bra! Smörkrämen var som sagt inte som den brukar. Ett exempel på hur jag gjort om Leilas recept tidigare och som ni med lite tankeverkstad enkelt fixar till kokos finns här.

Ok, det får vara slutet på detta inlägg.

2 thoughts on “Namngivningsfika med blandade fat till många

Kommentera

