Chokladcheesecake

Jag har aldrig sett mig som en cheesecake-gillare. Har nog tänkt att jag faktiskt inte alls gillar det. Men för ett tag sedan hade Henrik och hans arbetskamrat fått för sig att de var så sugna på cheesecake. De var så sugna på det så att Henrik ställde sig och bakade en. Inte för att ta med till jobb då, nej nej, vi åt upp hela hemma. (Så god var den!). Det var en vaniljcheesecake och vi åt cheesecake varje kväll den veckan och kom överens om att vi alltid skulle ha en cheesecake ståendes i kylen. Som tur är har vi inte haft det…

I veckan blev jag så himla sugen på att prova att göra en chokladcheesecake. Jag tänkte att det måste bli rätt gott ändå. Den med smak av vanilj var ett recept av Roy Fares och jag tänkte att jag kunde se hur hans chockladcheesecake var. Jag hade inte gräddfil hemma som han har i sin och jag ville inte göra en cheesecake på 900 g färskost som blir GIGANTISK (jag hade inte heller 900 g färskost). Så receptet blev mitt eget med god inspiration av Roy Fares.

Botten är av mördegstyp och jag blev mer och mer nöjd med den ju fler kvällar jag åt den. Men det är ju frivilligt att göra en variant av digestivekex eller andra mixade småkakor. Cheesecaken gjorde jag i en springform( 18 cm i diameter). Jag skulle nog säga att den räcker till 8-10 bitar. De må se små ut, men den är galet mäktig! Ingredienserna får gärna vara rumsvarma, men det enda som var rumsvarmt när jag gjorde kakan var äggen, och det fungerade fint ändå. Nästa gång kommer jag testa att ha cheesecaken inne i ugnen 45 minuter. Inte för att den var övergräddad eller torr nu, men jag skulle vilja se hur den blir när den får lite kortare tid på sig i ugnen.

Om ni undrar varför det inte finns någon bild på hela kakan, så var det helt enkelt för att den inte hanns fotas innan den nästan var uppäten!

Chokladcheesecake  8-10 bitar

Botten

  • 100 g smör (rumsvarmt)
  • 60 g florsocker (1 dl)
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 150 g  mjöl (2,5 dl)

Cheesecake

  • 150 g mörk choklad (64,5%)
  • 400 g färskost (philadelphia)
  • 150 g strösocker (1,5 dl)
  • 1 nypa salt
  • 1 dl turkisk yoghurt (10%)
  • 2 ägg

Garnering och servering

  • 50 g mörk choklad
  • 3 dl vispgrädde vispad med lite socker

Börja med botten. Sätt ugnen på 200 g varmluft. ”Spänn fast”/klä en springform, 18 cm i dm, med bakplåtspapper (botten räcker). Vispa smör, florsocker och vaniljsocker luftigt. Har du en hushållsassistent går det bra med kylskåpskallt smör, om inte underlättar det med rumsvarmt. Tillsätt mjölet och arbeta samman till en deg. Tryck ut i botten av formen och baka av till gyllene i nedre delen av ugnen 10-12 minuter. Låt svalna.

Smält chokladen över vattenbad. Ställ åt sidan att svalna. Vispa färskosten luftig med socker och en nypa salt. Vispa sedan ner yoghurten. Vänd ner äggen ett i taget och vänd till sist ner den avsvalnade chokladen. Blanda runt noga. Häll smeten över botten och jämna till ytan med en slickepott. Grädda mitt i ugnen på 200 grader varmluft i 10 minuter. Låt ugnsluckan vara stängd under hela gräddningsproceduren och sänk  värmen till 110 grader varmluft och grädda i ytterligare 60 minuter. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i 60 minuter till. Ta ut kakan och låt svalna helt i rumstemperatur innan den ställs in i kylen. Låt stå i kyl minst 4 timmar, gärna över natten. Garnera med lite hyvlad och smält choklad och servera med lättvispad grädde.

 

 

2 thoughts on “Chokladcheesecake

    • Ja vi hade inga kex och jag orkade inte göra kex för att sedan mixa dem 😂 så det blev en rätt bra kompromiss. Själva cheesecaken blev iaf riktigt god!

Kommentera

