Stockholmskakor med lingon

Plötsligt blev jag sugen på en småkaka till teet. Jag har bakat några småkakor ur Roy Fares bok Delicious tidigare som blivit bra och jag vände mig därför till denna bok. Jag har aldrig hört talas om stockolmskakor förut men det verkar vara en typ av mördegskaka med hallonsylt där kanten är rullad i pärlsocker (eller hackad mandel). Jag hade varken pärlsocker eller hallonsylt så det fick bli min variant på receptet. Men oj vad goda de blev!

2linkonkaka1

Enligt originalreceptet ska det vara mjukt smör, men det orkade jag inte vänta på. Med en degblandare brukar det dessutom gå utmärkt att använda kylskåpskallt smör i degar. Så låt inte smörets temperatur hindra dig från att baka dessa kakor. Receptet nedan är enligt mina ändringar. Halva degen fick en klick lingonsylt och andra halvan rullades i strösocker vilket gav en extra spröd och söt dimension till kakan.2lingonkaka2

Stockholmskaka 26 st

  • 3,75 dl vetemjöl
  • 1 dl strösocker
  • 0,75 tsk vaniljpulver
  • 150 g smör
  • 1 äggula

Till topping/kant

  • 2 msk lingonsylt
  • 2 msk strösocker

Blanda runt de torra ingredienserna, gärna i en degblandare. Tärna i smöret och arbeta in smöret (med degpaddel) till en lätt grynig konsistens. Tillsätt äggulan och kör samman till en deg. Dela degen i två. Rulla deghalvorna till 26 cm långa längder. Rulla ena längden i 2 msk strösocker. Dela längderna i två cm tjocka skivor. Lägg på bakplåtspapper och platta till en aning. Gör en grop i kakorna som inte fått strösocker längs kanten. Klicka i lite lingonsylt i hålen.

Grädda mitt i ugnen på 180 grader varmluft ca 15 minuter. Låt svalna och förvara i lufttät burk.2lingonkaka

Kommentera

