Tomatdokumentation

Jag tänkte bjuda på en liten dokumentation om att odla tomater. Om inte för andra så i alla fall för mig själv för att jag ska minnas hur jag gjorde när det är dags att odla på nytt. När vi flyttade till hus var planerna stora på köksträdgård, eller som jag fortfarande kallar det, vår egen slottsträdgård. Verkligheten stämmer ju inte alltid med drömmen och det var först tredje sommaren i huset som det faktiskt blev några tomater att skörda, och den där slottsträdgården är bara ogräs med en vacker fontän (tänker dock att fjärilarna nog trivts bra där…)

Att odla eget är ju ett heltidsjobb skulle jag säga! Och man måste ju ha koll och läsa in sig på vad som ska göras. Redan i mars sattes fröer i små egengjorda pappkrukor. Jag köpte en sorts tomatfröer, några blomsterfröer, luktärter, smultron, chili och stevia/sötflockel. Jag kommer här ägna mig åt tomatsnack, för av de andra blev en besvikelse. Två stänglar luktärtor kom upp och en fin parasollblomma. Men det andra såg mest ut som ogräs eller var obefintligt… På bilden nedan syns också en mynta som jag planterade om och som överlevde till häromdagen då den blivit för torr efter en Berlinresa…

2tomat1 2tomat2 2tomat3

Det mesta jag hittade om tomatplantor var att de inte kan få nog med vatten. Men detta inbegriper nog INTE vid uppdrivning! Jag höll jorden fuktig och planterade om de små skotten med jämna mellanrum. De blev långa, aningen skrangliga och till min förskräckelse tappade de blad. Efter tips från en fransman så kom jag fram till att jag nog vattnade dem för mycket så att jag dränkte dem, tog bort allt deras syre! Efter ett tag kom jag också fram till att jag nog är allergisk mot tomatplantor och det var ganska skönt när jag bestämde mig för att sätta ut dem i fönstret i garaget istället. Då slapp jag se dem varje dag och behövde inte tänka på om jag behandlade dem väl eller inte. Jag tror att de mådde lite bra av att bli bortglömda, samt få ordentligt med sol innan de blev utplanterade i rabatten. För de växte fint i garaget =) Jag grävde rejäla hål enligt min uppfattning. Fyllde på med hälften ”kogödseljord” och hälften plantjord. Sedan sattes de ner i jorden och fick en ordentlig vattning.

2tomatplantor12tomatplantor22tomatplantor3

På bilden nedan är min krukplantering och till höger om den grävde jag ner ytterligare några tomatplantor.2tomatplantor35Här har de tagit sig lite grann. Helt plötsligt växte de galet fort!2tomatplantor4Här under ser man inte ens bänken som faktiskt står bakom plantorna.

Jag visste inte att jag skulle beskära dem, visst tog jag lite tjuvskott, men tjuvskotten hann ju växa och få blommor emellanåt och då hade jag inte mage att knipa bort dem. Jag kom fram till att jag behövde klippa mer i tomatplantorna när de blev väldigt buskiga och tomaterna aldrig blev färdiga. Efter ett tag blev jag hänsynslös i min gallring och  efter en ordentlig trimning tog det bara några dagar innan tomaterna som hängt länge blev mogna.2tomatplantor

Tomaterna såg först ut som små mini-aubergines, purpurlila, nästan svarta. Sedan när de var mogna hade de spruckit de upp i lite gult.

Det där med vattningen av tomatplantor beror säkert också på om de är planterade på friland eller i kruka. Jag vattnade inte frenetiskt, kanske varannan dag vid fint väder, och ibland gick det en vecka mellan gångerna. Kanske hade det  blivit ännu fler tomater om jag vattnat med extra näring också, men det kom jag aldrig mig för.2tomat35Jag har nog fått i alla fall fyra kilo på de plantor jag satt, om inte mer.2tomat4 2tomat5

Ja det var lite av pärontomatberättelsen. Det jag ska minnas extra väl till nästa gång är: vattna inte skotten för mycket vid uppdrivning, beskär dem ordentligt när de börjar ge tomater…

2 thoughts on “Tomatdokumentation

Kommentera

