Vegetarisk gulasch

Åå vilken god soppa detta var! Jag gillar mustiga grytor och soppor och denna vegetariska gulasch passade mig perfekt! Den var dessutom enkel att göra, så det kommer bli en återkommande vardagsmiddag här hemma, speciellt när höstrusket tränger på.

Jag har gjort en riktigt god gulasch en gång innan -då med kött. Det var ett recept jag fick av mamma efter att de kommit hem från Ungern. Det var nog två år sedan jag gjorde det. Och jag minns det som att det tog sådan tid att göra den, dels för att det var köttgryta med fina bitar som behövde puttra ett antal timmar för att bli möra och dels för att jag smakade av och smakade av tills det blev den där perfekta mustiga grytan. Den här soppan, med recept nedan, den var tvärt om. Inget kött som måste koka och jag följde nästan receptet helt och den var liksom perfekt i smaken efter det! Den starka paprikasåsen är den som jag även använde i detta recept; Chili con carne inspirerad från Ungern den är mumsig! Bild på burk nederst.

2gulasch

Vegetarisk gulasch 4-6 pers

  • 1 klick smör
  • 2 gula lökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3 mjöliga potatisar
  • 0,5 dl tomatpuré
  • 3 röda paprikor
  • 1 tsk kumminfrön
  • 0,5-1 tsk stark paprikasås/sambal oelek
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 1 l vatten
  • salt

Till servering

  • 5 dl turkisk yoghurt
  • Bröd, smör och ost

Hacka den gula löken och fräs i en kastrull med smöret. Skala under tiden potatisen, halvera den och skär i ca 1 cm tjocka skivor. Tillsätt potatisskivor och hackade vitlöksklyftor. Låt fräsa en liten stund utan att vitlöken bränns vid.  Tillsätt resten av ingredienserna och låt puttra 20-30 minuter. Med lock om du vill ha mer soppa, utan lock om du vill ha en tjockare konsistens. Smaka av med lite salt och justera hettan med stark sås. Använd en visp eller träsked för att sönderdela soppan något. Servera rykande varm med en rejäl klick yoghurt och en skiva gott bröd.

2gulasch2

Kommentera

