Bästa fikan till jobb: chokladkaka med extra choklad

Fredagsfika på jobb! Rullande schema på vem som ska ta med den heliga fikan. 

Förra veckan var det jag och två till som stod för fikan. Förra veckan höll jag också på med att baka 144 cupcakes till ett bröllop. (Inlägg om det kommer senare). Jag kunde med andra ord inte lägga så mycket tid på fredagsfikan ( även om nog cirka 30 pers skulle hävda att fredagsfikan var viktigare än bröllopscupcakes).

Jag gjorde den absolut snabba chokladkakan som finns här och så gjorde jag en chokladtopping som jag älskar! Egentligen så tillverkades den som fyllning till chokladcupcakes som skulle vara på bröllopet, men alltså jag har kommit fram till att den passar till det mest. Inte minst att äta rakt upp och ned med sked. (Så lite tur att jag hade fixat med cupcakes ändå, annars hade den där toppingen aldrig kommit till!) 

Jag missade att ta bild av hela kakan! Kom på att fota när fikan i princip var slut. Men ni får i alla fall en uppfattning om hur den kan se ut… Ja jag vet, det ser inte fräscht ut med kladdig och ynklig bit kaka…

Kladdkaka med extra choklad

Topping

  • 100 g mörk choklad 
  • 1 dl vispgrädde
  • 0.5 dl socker
  • 10 g kakao, ca 1 msk
  • 1 nypa salt
  • 1 nypa vaniljpuler
  • 50 g smör

Gör kakan och låt den svalna under tiden du gör toppingen.

Bryt chokladen i bitar och lägg i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser utom smöret. Blanda runt. Ställ kastrullen på låg till medelvärme. Rör om med jämna mellanrum (oftare om du har den högre värmen på spisen). När smeten smält samman och blivit slät tar du kastrullen från värmen. Blanda ner smöret och rör slätt igen.

Bred krämen över den avsvalnade kakan när krämen svalnat.

Servera med lättvispad grädde.

Kommentera

