Henriks rostade potatissallad med basilika

Oj vad denna potatissallad var god! Jag tänkte att jag bara måste hinna lägga upp receptet innan grillvädret tar slut, för den passar perfekt till just grillat. Jag kan tro att den nog passar till annat med, så om det regnar ute och du vill ha en potatissallad ändå, kör på denna! Tanken var inte att den skulle bli fotograferad, så jag hann till och med börja äta innan jag fotade den. Och det var väl när jag åt av den som jag kom på att jag var tvungen att dela med mig av denna potatissallad! Det var Henrik som gjorde den på lite freestyling utefter ett annat recept. Så jag får väl döpa den efter honom!

2rostadsallad

Henriks rostade potatissallad med basilika

  • 800 g potatis
  • 1 romansalladhuvud
  • 1 rödlök
  • 150 g fetaost

Dressing

  • 2 dl olivolja
  • 1 knippe basilika
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 msk vitvinsvinäger
  • salt och peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skölj potatisen noga. Använder du små nypotatis så ha den hel. Använder du större nypotatis eller vanlig potatis, så skär den i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg potatisen i en ugnsfast form och ringla över lite matolja. Rör om och ställ in i övre delen av ugnen. Låt stå tills potatisen fått fin färg och blivit mjuk, ca 30 minuter.

Gör under tiden dressingen. Mixa samtliga ingredienser till dressingen. Smaka av ordentligt med salt och peppar. Skölj salladen och skär i bitar. Strimla löken och lägg i en skål med kallt vatten så att smaken blir lite mildare. Vid servering hälls vattnet av. Tärna fetaosten.

Häll upp den varma potatisen på ett fat, blanda ned romansalladen lite lätt. Strö över avrunnen rödlök och fetaost. Ringla över önskad mängd basilikaolja, var generös, och servera genast.

Kommentera

