En ny snabb kladdkaka

Ok. Nu är det länge sedan jag la upp något här igen. Tiden räcker inte till känns det som. Har andra detta problem eller är det bara att jag vill hinna för mycket? Oavsett så kommer här ett recept på en uppgraderad kladdkaka som jag gjorde för ett tag sedan. Den går så snabbt att göra så att det liksom inte finns några ursäkter om huruvida man hinner eller inte. Jag kom på kl 19:55 att jag ville ha kladdkaka. Jag hade som mål att den skulle vara färdig 20:00. Ok, jag kan vara ärlig och säga att tidsramen sprack. Men den stod i ugnen 20:05. Och det tyckte jag var snabbt nog. Sedan är det ju så med kladdkaka att den ska stå till sig lite, tycker jag i alla fall. Fast är man sugen så är man.2kladdkaka2Den är kraftigare i chokladsmaken än originalreceptet som finns här. Båda är väldigt goda!

Snabb kladdkaka

  • 100 g smör
  • 100 g mörk choklad
  • 2,5 dl socker
  • 1 dl vetemjöl
  • 0,5 dl kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 gnutta salt
  • 2 ägg

Smält smör och choklad i en kastrull på låg värme. Dra kastrullen från värmen. Rör ner sockret. Blanda ihop vetemjöl, kakao, vaniljsocker och en gnutta salt. Rör ner detta i kastrullen. Knäck i äggen och vänd samman tills allt är blandat. Häll i en smord och mjölad springform (24 cm i diameter). Grädda i ca 20 min på 175 grader. Servera som den är eller med en klick grädde.2kladdkaka

Kommentera

