Falafel med gurka och tomat

För ett bra tag sedan käkade vi hemgjord falafel. Jag påbörjade inlägget här men det blev aldrig färdigt! Som tur var hade jag skrivit ner receptet för annars hade jag inte haft en aning om vad jag hade haft i!! Det var i alla fall mycket mycket gott! Henrik åt det med tortillabröd och jag åt det som en ”falafeltallrik”.

2falafel2

2falafel3

Jag har gjort falafel några gånger med okokt bulgur i. Detta blir mycket bra och ger en hårdare konsistens, så att det blir lite tuggmotstånd. Jag har sällan bulgur hemma, så jag har fått byta ut det mot lite mjöl. Men har du bulgur hemma så byt ut vetemjölet mot ca 2 msk okokt bulgur.

2falafel6Jag älskar picklade grönsaker så jag gjord en snabb variant med gurka och rödlök. Sedan gjorde jag en riktigt god ”tomatsalsa” som jag blanda ner bröd i. Detta är ett toppenbra sätt att använda bröd som blivit tråkigt torrt samtidigt som man på ett smart sätt kan njuta av allt det goda tomatspadet som blir i salladen.2falafel5

2falafel4

Falafel

  • 400 g kokta kikärtor/vita bönor
  • 0,5 rödlök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 0,5-1 tsk sambal oelek
  • 2 tsk spiskummin
  • 1 rejäl knippa koriander
  • 1 lime, saften
  • 3 msk mjöl
  • salt
  • peppar
  • olja till stekning

Grovhacka rödlöken och vitlöken. Lägg i matberedare och kör några varv tills det är mer finhackat. Tillsätt resterande ingredienser och kör till en fast smet. Forma till bollar och låt låt gärna vila en stund så att de ”sätter sig” lite. Stek eller fritera gyllene på medelvärme.

Tomatsalsa

  • 3 tomater
  • 2 msk olivolja
  • 1 citron
  • 0,5 tsk socker
  • salt
  • peppar
  • 2 skivor (torrt) bröd
  • 1 knippe koriander

Dela tomaten i bitar. Blanda i olivolja, saft från en citron, socker, en nypa salt och peppar. Mosa ihop med händerna. Smaka av. Skär eller riv brödet i bitar. Blanda ner i tomatsalsan och låt brödet suga upp det goda tomatspadet. Hacka över koriander vid servering.

Gurksallad med rödlök

  • 1 gurka
  • 0,5 rödlök
  • 0,25 dl ättika (24%)
  • 0,5 dl strösocker
  • 1 dl vatten

Använd en potatisskalare och ”skär” gurkan i långa, tunna remsor. Strimla rödlöken. Lägg i en skål. Koka upp ättika, socker och vatten. Häll över gurkan och låt gärna stå en stund.

Servera allt samman med sallad, creme fraiche, någon stark sås och eventuellt något bröd. Och glöm inte extra koriander!

Kommentera

