Kokoskakor med citron, havre och rester

Jag var inne på en blogg som jag gillar och såg ett recept på cookies. Det var småkakor med bland annat vanilj, kokos, citron, havregryn och rice krispies. Jag blev så himla sugen på att baka dem. Spännande med rice krispies i småkakor tänkte jag! Men sedan så var jag ekonomisk och nyttig när jag var och handlade. Kom fram till att jag inte skulle baka de där kakorna ändå…

2kokos2

Dagen efter så ångrade jag mig! Men då hade jag inga rice krispies. Jag tänkte att det kan nog bytas ut och började mäta upp smör. Sedan upptäckte jag att strösockret tog slut. Sedan märkte jag att kokosen tog slut. Sedan märkte jag att kokosoljan var slut. Sedan märkte jag att florsockret tog slut… Dessa kakor är helt enkelt inspirerade av kakorna här, men receptet blev något helt annat! De blev en typ av småkakor gjorda på rester i köksskåpet. Goda blev de i alla fall! Och till er som inte gillar kokos; de smakar inte supermycket kokos (tyvärr för en kokosälskare) men kokosflingor är det ju i, så att det fastnar lite flingor i tänderna kan vara möjligt…

2kokos1

Kokoskakor ca 60 st

  • 225 g smör, rumsvarmt
  • 1 dl strösocker
  • 2,5 dl ljust muscovadosocker
  • 1 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 ägg, rumsvarmt
  • 225 ml olja, ex raps
  • 1 tsk salt
  • 0,5 citron, zesten
  • 410 g vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 3 dl kokosflingor
  • 4 dl havregryn

Glasyr

  • 2 dl florsocker
  • 1 knivsudd vaniljpulver
  • 3-5 tsk mjölk

Vispa smör strösocker, muscovadosocker, florsocker och vaniljsocker luftig och krämigt. Tillsätt ägg, olja, salt och citronzest och vispa/blanda ordentligt. Blanda vetemjöl, bikarbonat, kokosflingor och havregryn. Häll ner blandningen i smeten och vispa/rör samman till en deg. Rulla degen till små kulor, ca 60 stycken, och placera något glest på en bakplåtspapperklädd plåt. Baka av mitt i ugnen på 180 grader i ca 14 minuter, eller tills aningen gyllene. Låt svalna helt.

Blanda florsocker med vaniljpulver och tillsätt lite mjölk åt gången. Blanda tills du får en lagom konsistens där den är något rinnig men inte för lös. Ringla glasyren över de kalla kakorna. Förvara i lufttät burk. Kakorna går att frysa, men då hade jag valt att glasera dem vid servering!

2kokos01

Kommentera

