Den godaste chokladpuddingen

Jag var sjuk i förra veckan. Förkyld. Det var så synd om mig så att jag var tvungen att laga chokladpudding för att sluta tycka synd om mig. Jag har inte lagat det på minst tio år. Eller längre sedan. Jag älskade chokladpudding när jag var liten. Jag och min pappa gillade det mest. Då var den gjord på pulver som man vispade på mjölk. Och det var löjligt gott! Minns ni?? Sedan köpte jag sådan en gång för några år sedan och kunde inte förstå att jag tyckte att den var såååå god! 2chokladp3

Så jag var egentligen lite skeptisk till om jag skulle bli nöjd med den här chokladpuddingen. Tänk om den inte heller var så god som jag mindes den. Men vet ni vad? Nu ska jag försöka förklara något som låter konstigt. Men den var exakt så god idag som jag tyckte att pulverchokladpuddingen var för 20 år sedan. Den till och med smakade den goda pulverchokladpuddingen som jag tyckte var ganska icke god för några år sedan. Jag vet inte om ni förstår, men det spelar ingen roll. För ni har nog förstått att i dagens mått mätt, så var den helt enkelt god!

2chokladp1

Min syster sa att hon nog inte mindes att hon ätit någon så god chokladpudding. Pappa ville behålla den för sig själv och inte bjuda sitt fyraåriga barnbarn på den. Henrik tyckte att det var snålt när vi skulle dela på den sista portionen och frågade om jag inte skulle göra lite mer istället… Så kontentan är väl att jag har ätit chokladpudding en till två gånger om dagen sedan i torsdags, visserligen bara fem dagar i rad…

Jag föreslår att du gör den här puddingen. Inte för att den är extravagant och har djupa utvecklade smaker. Nej utan helt enkelt för att den är så himla enkel och god och smakar precis som den goda chokladpuddingen gjorde när du var liten, fast i dag liksom. Den otålige kan ställa portionsformarna i frysen en stund, si sådär 30 minuter. Sedan är den tillräckligt fast för att stjälpa upp. Gillar du en mjukare variant kan du testa att ta bort lite av maizenan. Men jag gillar att den är så pass fast att den håller formen även utan form =)

Chokladpudding 6 port

  • 1 dl strösocker
  • 4 msk kakao
  • 3 msk maizena
  • 1 nypa salt
  • 1 nypa vaniljpulver
  • 1 dl vispgrädde
  • 4 dl mjölk
  • 50 g mörk choklad (70%)
  • Vispad grädde till servering

Blanda de torra ingredienserna i en kastrull. Häll på vispgrädde och mjölk och rör ut klumparna. Koka upp under omrörning och låt koka två till tre minuter, fortfarande under omrörning. Det ska bli en tjock kräm. Tag från värmen. Hacka chokladen och häll i chokladkrämen. Rör tills chokladen smält. Häll upp i portionsformar och ställ i kylen. Låt stå några timmar eller gärna över natten. Vispa grädde med lite vaniljsocker och florsocker inför servering. Stjälp upp puddingen vid servering och servera med den vispade grädden.

2chokladp2

3 thoughts on “Den godaste chokladpuddingen

  1. Å förstår precis vad du menar. Gjorde egen chokladpudding första gången för kanske 2 år sedan, sen i förrgår köpte jag färdig från ekströms. Å näpp, den gick ju ner, men det är verkligen inte samma som hemmagjord🙂 Man är liksom fast när man börjat göra egen😉

  2. Pingback: En dos inspiration! – I gott sällskap

Kommentera

