Fryst vaniljcheesecake med blåbär och kryddig botten

När hela familjen skulle äta söndagsmiddag här hemma, så passade jag på att göra en fryst cheesecake som jag varit sugen på ett tag. Jag hade inget recept utan freestylade lite. Det blev toppengott! Den går fort att göra men behöver ju stå några timmar i frysen. Absolut bäst är den om den inte hunnit frysa helt och det gör inget om den är lite rinnig i mitten. Om det är så att du vill förbereda den någon dag innan den ska serveras, så kan du bara låta den stå ca 30 minuter i kylen innan du serverar den så har den tempererats lite grann och sämlter fint i munnen!

2frystblåbär1

Det blir en ganska liten tårta, speciellt om du gör den i en 18 cm form som jag gjorde (desto högre blir den i och för sig). Men gör du den i en större form så får du ju ut några fler bitar.2frystblåbär2Som vanligt när jag har freestylat lite,så har jag inte exakt mått på allt. I detta fall är det bottnen som jag totalt missade att mäta och ha mig med. Men jag tror att mängden kan stämma något sånär. Ett tips är att inte hälla i allt smör på en gång om det inte är så att du gillar mycket smör i en smulbotten. Ett annat tips är att du värmer kanten på formen med en liten gasbrännare när du ska lossa formen vid servering. Då går det lätt som en plätt!2frystblåbär3

Fryst vaniljcheesecake med blåbär och kryddig botten 6-8 bitar

  • 150 g blåbär
  • 2 msk syltsocket
  • 15 mellanstora pepparkakshjärtan, ca
  • 25 g smör
  • 2 ägg
  • 1 dl strösocker
  • 0.5 tsk vaniljpulver
  • 400 g philadelphiaost
  • 1 dl florsocker
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 2 dl vispgrädde

Börja med blåbärskompotten. Koka upp blåbär och syltsocker. Låt sjuda någon minut. Häll upp i skål och låt svalna.

Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en springform, 18 cm i diameter. Mixa pepparkakorna till fina smulor. Smält smöret och tillsätt lite åt gången. Mixa till en ”fuktig-sand-konsistens”. När önskad konsistens är uppnådd, tryck ut smulorna i springformen och en liten bit upp på kanten. Ställ in i kylen.

Knäck äggen i en värmetålig skål. Tillsätt strösocker och vaniljpulver. Vispa med elvisp över ett sjudande vattenbad. Vispa några minuter tills det blivit ordentligt skummigt. Det ska bli ordentligt varmt, men se upp så att det inte blir scrambeled eggs! Ställ åt sidan, gärna i ett iskallt vattenbad. Vispa färskosten med 1 dl florsocker mjukt och något luftigt. Tillsätt vaniljsocker och vispgrädde. Vispa med elvisp tills mjuka toppar bildas. Det ska inte vara fast men inte heller rinnigt. Vänd samman med äggvispet.

Häll hälften av färskostsmeten på smulbottnen. Häll över hälften av blåbärskompotten. Häll över resten av färskostsmeten och avsluta med att skeda över den sista blåbärskompotten. Ställ i frysen minst 4 timmar. Vid längre frysning; låt stå i kylskåp ca 30 min innan servering. Pynta med lite mynta =)

 

Kommentera

