Restaurang Rökeriet

I helgen var vi och åt på restaurang Malmö Rökeri. De skriver själva att de ”erbjuder riktigt god, vällagad skånsk mat och dito skånska delikatesser” och det håller vi med om! Upplägget är att rätterna är av mellanstor storlek och att man äter cirka två till tre rätter för att bli mätt. De har ingen ”stärkelse” till maten, alltså ingen potatis, inget ris eller pasta eller vad det nu skulle kunna vara, utan man serveras en rätt där huvudingrediensen helt enkelt tar störst plats och ackompanjeras med några få utvalda garnityrer.

Det fanns en vegetarisk rätt som var med aubergine. Denna åt vi och tyckte att den var god men vi tyckte att den var smaklös i relation till hur mycket alla andra rätter smakade och således hade inte beställt den igen.

Det vi tyckte var dåligt på Malmö Rökeri var att det tog otroligt lång tid att få maten. Personalen var trevlig och de bad om ursäkt för den långa väntetiden. Eftersom maten faktiskt var så himla god, så skulle detta inte avskräcka mig från att gå dit igen. Men, för att förtydliga: Vi kom dit kl 19, kl 21 fick vi vår tredje rätt… Det var en härlig atmosfär i restaurangen och vi hade ingen tid att passa, så det gjorde inget att det tog tid. Men det är ett tydligt utvecklingsområde!

Jag och Henrik delade på alla rätter och det var perfekt att göra det. Trots att rätterna är mindre i storlek än en varmrätt så är det ändå en stor portion av kött eller fisk som serveras. Jag tyckte det kändes lite lyxigt att få så mycket av proteinet, lite som när jag bjuder på middag och ska tranchera köttet ute i köket. Då tycker jag att den allra godaste köttbiten är den som jag skär först och som jag bara inte kan låta bli att smaka just där och då. Utan massor med tillbehör och grejer så är köttet som absolut godast just där och då. Den känslan fick jag med alla rätterna. Bara det godaste liksom och i en större portion än en ynka kökslig bit!

Absolut godast var den grillade njurtappen. Alltså den var så god att jag storknade! När jag skulle flytta över tallriken till Henrik (delning av maträtt) så var jag tvungen att stjäla en liten bit till! Njurtappen har inget med njure att göra utan är en styckningsdetalj nära flanksteken (något sådant förklarades vid bordet sidan om oss). Köttet hade ”sous videats” och sedan grillats kraftigt inför servering. Mmm! Smaken på köttet och hur mört det var var fantastiskt! Det serverades med kapris och pepparrot och det var någon kraftig och härlig sky som man kunde fiska upp också.

2rökerikollage

På bilderna ovan ser ni:

  • Sotad aubergine
  • Rökt makrill
  • Glaserad fläsksida
  • Rökt lax
  • Krispigt anklår
  • Grillad njurtapp

 

4 thoughts on “Restaurang Rökeriet

Kommentera

