Mjölkchokladpannacotta

I torsdags kväll när jag höll på att plocka undan disken efter middagen så kom jag fram till att det var ju ganska tråkigt. Eftersom det är ännu tråkigare att låta disken stå till ett annat tillfälle, så tänkte jag att jag i alla fall kunde hotta upp kvällen med att testa att göra lite chokladpannacotta (som jag för övrigt varit sugen på sedan vi åt pannacotta i påskhelgen!)

Jag har gjort en pannacotta med mjölkchoklad tidigare som finns här. Den blev lös och väldigt söt, så jag tänkte att jag skulle komponera mitt eget recept. Och vet ni vad? Det blev riktigt bra! Mjuk och len, men håller ändå formen på skeden och en snäll men tydlig chokladsmak.

2chokladpanna

Jag har använt en mjölkchoklad från chocovic som har 36,5 % kakaohalt. Jag upplever den som lite mer chokladsmakande och mindre söt än marabous som jag annars brukar ha. Speciellt i en rätt där chokladen verkligen är huvudingrediensen är det kul att använda en choklad med lite mer smak. Men som alltid med ätbart; tycker man att marabous mjölkchoklad är det godaste så passar det ju utmärkt i den här desserten just därför.

En och annan skulle nog säga att pannacottan borde toppas med något som bryter av i både smak och konsistens. Och det skulle absolut inte vara fel. Det var mest att jag inte visste med vad och att jag inte orkade fixa något. Men kom gärna med tips på vad du brukar ha på din pannacotta!2chokladpanna2

Här är inget tillsatt socker utöver det som finns i chokladen, det räcker gott och väl med sötman från chokladen tycker jag.

Mjölkchokladpannacotta 4-6 portioner

  • 1,5 blad gelatin
  • 1,5 dl mjölk
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 2 krm vaniljpulver
  • 150 g mjölkchoklad, hackad

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Häll mjölk, grädde och vaniljpulver i en kastrull. Låt koka upp och dra bort från plattan. Häll i mjölkchokladen och rör tills chokladen smält. Krama ur gelatinbladen lätt och lägg sedan i kastrullen med den varma chokladmjölken. Vispa runt tills gelatinbladen smält och blandats väl. Fördela i 4-6 portionsformar, glas eller liknande. Ställ i kyl till servering, gärna över natten. Har du bråttom kan du skjutsa in dem i frysen en liten stund.

Kommentera

