Restaurang Lyran

I förrgår var jag och syster och mamma på restaurang. Vi åt på restaurang Lyran i Malmö. Jag har hört bra om denna restaurang och kan bara säga att det blev bättre än jag någonsin kunnat förvänta mig! Det var så himla gott!!!

Upplägget är att man får en lista med de ingredienser som används under kvällen och sedan får man välja om man vill ha en vegetarisk meny eller en blandad. Vi tog den blandade som kostade 450 kr. Till detta tog vi även vinpaketet som kostade lika mycket. Lyran satsar på naturviner och de var otroligt goda. Det var ett av vinerna som kanske var lite ”mjae”, men utöver det så var det fantastiskt! Tillbaka till maten: Du vet alltså inte vad det är för rätter som har blivit ihop komponerade av ingredienserna på listan. Du blir serverad några fler mindre rätter istället för traditionell förrätt, varmrätt och efterrätt. Allt var riktigt riktigt gott! Och så välkomponerat! Hur gott kan liksom tunt skivad svamp vara?! Jo just så god som den är på Lyran! När du liksom tar en tugga och känner ”aha, är det så rå svamp smakar? Och parmesan? Det gillar ju inte jag i mängder? Men alltså vad händer här? Det blev ju perfekt!!” Ja, så kanske du tänker när du äter svampcarpaccio på Lyran.

Med mobilkamera i en mysig atmosfärig restaurang, så blir det ju si sådär med bilderna. Men tänk dig in i den där atmosfären och försök att dofta krassen, smöret eller kanske torsken, så glömmer du att det är lite grumligt och oskarpt =)

Vidare glömde jag fota osten som kom näst sist, och jag kom på att jag inte heller fotade den avslutande blodapelsinsjuicen som fanns i det tomma glaset på sista bilden… Den tomma tallriken på tredje bilden neråt är den tallrik som fisken serverats på. Alltså det var så gott så jag ville ta med mig tallriken hem och sova på den, fast det gjorde jag inte. Men jag tänkte att en tom tallrik kunde visa vad jag tyckte om den rätten!

Jag ska försöka minnas vad vi åt i listan nedan!

  • Färskost med ramslök, citronverbena, tärnat äpple och kålrabbi
  • Bakad lila morot med majonnäs, rå morot och afrikansk frömix
  • Svampcarpaccio, soyamajonnäs, parmesan och vallmofrön
  • Råbiff på oxfilé med rödbeta, creme fraiche, pepparrot och krasse
  • Skrajtorsk och bakad rotselleri med smörad mjölk, havtornsklick, dillolja och hasselnötshack
  • Hjortfilé med rödkål på två vis samt sky
  • Getost i aska med björksavssirap
  • Blodapelsinsjuice med olivolja

2lyran

PS om det verkar som att jag blivit sponsrad av restaurangen eller söker jobb där eller liknande, och därför skriver så här gott om dem, så kan jag ju säga att det har jag inte. Det var helt enkelt bara så här gott! Jag kommer gärna tillbaka!!

6 thoughts on “Restaurang Lyran

  1. Jag, mor, kan bara hålla med Emma att det var jättegott och vi tre hade en mycket tpdtjg kväll tillsammans på internationella kvinnodagen. Du glömd att berätta vilken tpdtjg och kunnig servitris vi hade.

    • Precis! Ja jag kan definitivt rekommendera den! Så nästa gång det är dags att unna dig ett restaurangbesök så kan den vara med i urvalet i alla fall🙂

Kommentera

