Marängtårta med glass, banan, hallon och kolasås

Jag vet knappt var jag ska börja med detta inlägget. Jag varnar redan nu för att det kommer bli långt. Men vill ni hoppa över lite tårtbottensdiskussion så hoppa ner till näst sista stycket och efter det kommer receptet som ni ju måste ha!!! Jag skulle baka en gräddtårta som jag sett att Manuela bakade. Den var enkel med bara vaniljkräm, färsk frukt och grädde. Medans bottnarna gräddades i ugnen gjorde jag vaniljkrämen. När jag tog ut bottnarna såg de inte alls fina ut. De såg inte fluffiga ut alls, mest platta. Och konstiga med massor med luftbubblor på ovansidan. Jag vet inte om det var för att jag vispat i mjölet i äggvispet och inte vänt i det, för det kändes som att det var då smeten blev mer smetig och inte fluffig. Men till saken hör att det var exakt så det stod att man skulle göra i receptet samt att det var så som Manuela gjorde i sitt program. Så ja, det borde ju funka.

Möjligen så ska tårtbottnarna vara något annorlunda jämfört med de jag brukar göra, eftersom det är lite annorlunda recept. Det är mycket mindre socker i detta recept än i mitt vanliga tårtbottensrecept. Oavsett: jag var väldigt missnöjd och ville inte använda dem. Jag har skrivit tidigare att jag har många äggvitor i kylen och nu hade jag använt ännu fler äggulor, till vaniljkrämen, och därmed stod ett nytt glas med äggvitor i kylen. Så med ca 30 äggvitor i kylen så kändes det som enda alternativet att göra maräng. Därför blev det en marängtårta! (Hatar ni också det där med att ha massor med gulor eller vitor över som inte blir någonting till?!?!?!)

Och det var väl tur. För denna tårta blev väldigt uppskattad! Li sa till och med att det var den godaste tårta hon ätit! Så det är väl meningen att det går som det går.

2marängbotten

2marängbotten2

2marängbotten3

Jag ska ju tillägga att jag hade en viss misströstan när det gällde dessa marängbottnarna också. Jag tänkte vid ett tillfälle ”ja, ibland är det bara inte tänkt att man ska lyckas med bakandet…”. Marängbottnarna tog lång tid på sig och kändes alldeles mjuka när jag var tvungen att ta ut dem för att vi skulle gå hemifrån. Men de hårdnade till och blev superbra! De var extremt sega men krispiga på utsidan.IMG_3785

2marängl2

Denna tårta är inget praktverk i ordning och reda. Snarare så är det nog den mest oordnade tårta jag gjort. En galen stapel av maräng, grädde, glass, banan, hallon och kolasås. Fylld av härlighet skulle jag säga! Ni ser första lagret på bilden ovan.

2marängkolasås

2maräng4

Kolasåsen är superenkel och snabb att göra! Har fått receptet av Karoline för ett bra tag sedan och har tänkt lägga upp det här, men premiären får komma nu. Och såklart är det omgjort eftersom jag inte hade allt hemma… Du behöver inte karamellisera socker eller koka kola i 20-30 min, nej totalt skulle jag säga att det tar tio min! Marängen är också enkel eftersom den är ”kokt”. Det vill säga att du värmer upp socker och äggvita över vattenbad så att sockerkristallerna löser sig och sedan är det bara till att vispa till en styv maräng. Enligt mig är den i alla fall enklare än vanlig, som jag har misslyckats med hur många gånger som helst!

2marängtårta

2marängtårta2

Marängtårta med glass och kolasås 10-12 pers

Marängbottnar

  • 7 äggvitor
  • 5 dl strösocker
  • 1 tsk citronsaft
  • 1 nypa salt
  • 1 krm vaniljpulver

Kolasås

  • 1 dl mörk muscovadosocker
  • 2 dl strösocker
  • 100 g smör
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 1 nypa flingsalt

Övrig fyllning

  • 1,5 l vaniljglass
  • 5 dl vispgrädde
  • 2 bananer
  • 1 ask färska hallon (100 g?)
  • lite strössel för glädjeeffekt

Börja med marängbottnarna. Sätt ugnen på 180 grader. Häll alla ingredienserna till bottnarna utom vaniljpulvret  i en rostfri bunke. Ställ över sjudande vatten och vispa med elvisp på mellanhastighet (eller för hand) tills alla sockerkristaller har smält. Enklast är att känna med tumme och pekfinger. Ta bunken från värmen när alla sockerkristaller är upplösta. Höj till högsta hastigheten på elvispen och vispa tills marängen är styv och relativt avsvalnad. Tillsätt vaniljpulvret och vispa runt det. Rita upp tre rundlar, ca 18 cm i diameter, på ett bakplåtspapper och bred ut marängen på dessa. Sätt in (på en plåt) långt ner i ugnen och baka av ca  en timme. Sänk värmen efter ca halva tiden. Ta ut dem och låt svalna.

Koka kolasås under tiden marängbottnarna är i ugnen. Häll socker och smör i en kastrull. Smält samman under omrörning. Om muscovadosockret är klumpigt så är det bara att röra lite extra så löser det sig. Tillsätt sedan grädden och sjud samman någon minut. När allt socker löst sig är det bara att tillsätta en nypa salt och ta av värmen.

Strax före servering: montera tårtan genom att varva marängbottnar med glass, grädde, kolasås och skivad banan och hallon. Avsluta med lite färgat strössel för att göra det lite extra roligt =) Servera genast!

4 thoughts on “Marängtårta med glass, banan, hallon och kolasås

Kommentera

