Chokladfondant, hur du får den perfekt!

Mm, chokladfondant! Så enkelt och så gott. Och ja, så svårt… Speciellt om man som jag vill få det ännu mer lite perfekt och inte tar samma gräddningstid som funkat perfekt kvällen innan… Jaja, ni ser resultatet av det längre ner.

2fondant1

Jag ville göra någon snabb efterrätt när jag och Henrik skulle ha lyxig middag hemma. Då tänkte jag på chokladfondant. Jag hittade ett recept som jag gjorde om ganska drastiskt. Det var egentligen äggulor i, men alltså jag har 18 äggvitor i kylen, och jag ville inte få två till, så jag tog hela ägg. I receptet var det ingen kakao, mindre mjöl och ja, ingen vanilj!!! Så här kommer istället mitt recept på chokladfondant.

2fondant2

De blev lite luftigare än andra fondanter jag ätit, troligen på grund av utelämnandet av enkom gulor, men det var gott. De blev även jättegoda i det ”färdiggräddade” kakhöljet, inte alls torra som jag tyckt att andra varit.

2fondant3

Lite om ugnsgräddningen! Ok. Denna slutsats kom jag till av att ha gräddat tre olika omgångar. Utgå från tid, form och test. I min ugn, en Siemens, körde jag på 180 grader ovan- och undervärme, mitt i ugnen. När de stod inne i exakt 12 minuter samt fick vila i sin form ca 3 minuter så var de enkla att få ut samt höll ihop fint! När de stod inne 11 minuter, utan vila, kom den som jag testade på först ut på tallriken som på bilden precis ovan. Det var varm smet. Men verkligen riktigt god varm smet! Jag fick sätta in de resterande igen i 2 minuter till och då blev de ändå aningen underbakade. Den ena höll ihop men den andra gjorde inte. Hur ska de se ut när de är klara? Jo, precis när hela kakan har höjt sig, och bildat en liten kupol, då tar du ut dem. Som du kan se på bilden nedan är den inte riktigt höjd och den höll heller inte vid detta stadie… Det är ju tyvärr så med bakning och temperatur, att det är alltid lite olika. Ena ugnen är si och andra är så. Smeten är si eller så… Ett litet test du kan göra, som jag gjorde dag ett, är att ta en provsticka och testa i kanten av fondanten. Kommer stickan ut ren där, så är den färdig. Om du däremot testar i mitten så ska den vara väldigt kladdig där! Om inte, ja då har du en chokladkaka i portionsform! Sist men inte minst; både smörj och mjöla formarna. Det underlättar vid utstjälpning! Testa nu detta och lycka till! Hellre underbakad än överbakad. Det värsta som kan hända är att du får väldigt god varm smet till glassen =)

2fondant4

Chokladfondant ca 6 st

  • 100 g smör
  • 100 g mörk choklad (70%)
  • 3 ägg
  • 1 dl socker
  • 1 krm vaniljpulver
  • 0,5 dl vetemjöl
  • 0,5 dl kakao
  • smör + mjöl till formarna
  • Vaniljglass eller vispad grädde till servering, ev. florsocker eller kakao till pudring

Smörj och mjöla sex stycken portionsformar som rymmer ca 2 dl vardera.

Smält smör och choklad i en skål över vattenbad. Rör det slätt och ställ åt sidan. Vispa ägg, socker och vaniljpulver pösigt. Häll ner chokladsmöret och sikta över vetemjöl och kakao. Vänd samman tills det är precis blandat. Fördela i formarna. Ställ i kyl. Hit kan förberedas. De kan stå i kylen ca 1 dygn.

Strax före servering: baka av mitt i ugnen på 180 grader ca 12 minuter (för gräddningsanalys se texten ovan). Stjälp upp på tallrikar, pudra lite gran och servera med grädde eller glass.

2 thoughts on “Chokladfondant, hur du får den perfekt!

Kommentera

