Succetårta

Om det blev många inlägg i december, så har det blivit desto färre i januari. Men nu kommer det i alla fall ett med en riktigt god tårta! Så god så att den faktiskt heter succétårta.

2succetårta1

Det har ju börjat ett tv-program som heter Manuela bakar på åttan. Jag blev så glad när jag såg trailern och tyckte att det skulle bli himla kul att kolla på det. Hon är rätt härlig den där Manuela Kjeilen. Hon sprudlar liksom och berättar en del roligheter. Jag har två bakböcker av henne och har kollat en del på hennes blogg som är mycket inspirerande.

2succe3

Det var i alla fall i hennes tv-program som jag såg den här tårtan och ville testa den. Den var ganska enkel att göra och väldigt god. Botten består av maräng blandad med mixade mandlar och denna toppas sedan med en äggkräm. Det är smör i äggkrämen och jag skulle nog kalla det smörkräm snarare än äggkräm, men den smakar ändå inte smörigt. Jag tänkte nästan mer på glassmet, när jag åt den, än både äggkräm och smörkräm.

Påsen med mandlar som jag hade innehöll 160 g, så det blev 20 g mindre än originalreceptet. Men det blev bra. Jag använde vaniljpulver (malda vaniljstänger) istället för vaniljextrakt/vaniljstång och det gick väldigt bra det med. Citronsaften i marängen hade jag heller inte i… Jag skriver receptet nedan så som jag gjorde det, men kolla in länken längst upp, så kommer ni till originalreceptet.

2succe2

Den är värd att testas och jag kan tänka mig att äggkrämen kan passa på fler ställen än bara i den här tårtan. Förutom att det blir fint med chokladen på tårtan, så gav den en fin brytning. Men älskar man vanilj så är det inget måste med choklad på toppen. Jag tänkte lite på degen till chocolate chip cookis när jag åt tårtan. Den smakade som det fast gott eftersom den inte smakade deg =)

2succe1

Succétårta

Mandelbotten

  • 4 st äggvitor
  • 180 g strösocker (2 dl)
  • 160 g mandlar
  • 0,5 tsk vaniljpulver

Äggkräm

  • 6 st äggulor
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 180 g strösocker (2 dl)
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 200 g smör, rumsvarmt
  • 50 g mörk choklad till dekor/topping.

Sätt ugnen på 160°.

Börja med kakan. Klä en rund springform (24 cm i diameter) med bakplåtspapper och sätt den åt sidan så länge.

Mixa mandlarna till ett grovt mandelmjöl.

Vispa äggvita i ca 4 minuter på låghastighet, öka sedan till medel. När det börjar skumma tillsätter du sockret lite i taget.  Vispa till en hård maräng, detta tar ca 8 minuter. Tillsätt vaniljen. Vänd ner de mixade mandlarna. Häll ner smeten i formen och baka av i mitten av ugnen i 30 – 35 minuter. Låt svalna av helt.

Gör under tiden äggkrämen. Blanda äggulor, socker, grädde och vanilj i en liten kastrull. Sjud upp under ständig omrörning tills blandningen tjocknat. Sila eventuellt krämen och ställ i vattenbad för att krämen ska kylas med fortare. När krämen har nått rumstemperatur häller du den i en bunke och vispar upp den i några minuter. Tillsätt sedan det mjuka smöret i omgångar. Vispa till en slät och fluffig kräm. Bred äggkrämen över den avkylda mandelkakan och ställ kakan i kylen någon timma eller helst över natten.

Dekorera kakan med hackad choklad.

2 thoughts on “Succetårta

Kommentera

