Mör hamburgare på sidfläsk

Gott nytt år! God fortsättning! Och allt annat.

Hoppas att ni har haft en bra start på det nya året. Nu kanske hälsohysterin har börjat? Om den inte har det, utan du bara lever lite lagom normalt, eller onormalt, då kan jag tipsa om receptet som kommer nedan!2hamburgar4Jag såg på Simply Nigella (matlagningsprogram av/med Nigella Lawson) där hon gjorde den här typen av hamburgare. Den såg så himla god ut. Jag letade efter receptet men hittade det inte någonstans. Så det blev lite improvisation med Nigella i bakhuvudet. Och det blev bra kan jag säga! Det speciella med hamburgaren är att själva köttet är sidfläsk som har fått gå länge i ugnen och bli mjukt och mört. Kanske en ny trend som slår ut allt vad heter pulled pork, pulled beef eller kanske pulled carrots.
2hamburgar1

Välj en bit sidfläsk med så mycket kött som möjligt. Fettet ger smak och saftighet men tanken är att det ska smälta bort och ju mer fett, desto dyrare blir köttet i slutändan (och ju mindre köttbit har ni kvar). Jag skar bort svålen, men det är valfritt. Jag gjorde det för att jag tycker att det är svårt att få den krispig och blir det inte krispigt så blir det segt och inte gott. Faktiskt blev fettet som var kvar krispigt och fint ändå! Det liksom smälte bort i munnen, fantastiskt gott! Detta är en jättebra ”bjud-mat”. Inte bara för att det blir gott, utan för att det är perfekt att förbereda dagen innan och sedan bara skära upp och värma i ugnen innan det ska serveras.
2hamburgar2

Jag har aldrig gjort rödlök på det här sättet som Nigella gjorde, endast rödlök och rödvinsvinäger, men det blev gott. Fast jag ska vara ärlig och säga att jag gillar den vanliga picklade rödlöken i 1-2-3-lag mer, som finns exempelvis här. Fördelen med Nigellas rödlök är ju att den är helt fri från socker och går väldigt mycket fortare att göra. Så kanske vinner den ändå.
2hamburgar3
Det är ingefära i köttmarinaden och jag följde det temat när jag gjorde guacemolen som jag hade till. Och alltså My Good! Riktigt gott blev det med bitar av ingefära i guacemolen! Henrik höll med när jag sa att det var den godaste guacemolen jag gjort! Och den var så enkel! Jag åt den på kex också, och de var jättegott, och med sked åt jag den också, och det var jättegott… Om det är många som ska äta och du är osäker på om guacemolen räcker så funkar det att blanda ut den med lite creme fraiche. Salta bara lite extra och ta eventuellt i lite mer ingefära och vitlök.

IMG_3550

Jag har saknat matlagningsprogram på TV. Ett tag var det det enda som visades på TV tycker jag, men nu har det varit lite matlagningstorka. Jag gillar matprogrammen där en person står och lagar mat ensam men det verkar inte vara så trendigt nu. För det finns ju en del där en kock och en kändis träffas och lagar mat, eller där någon lagar mat/bakar i tävling. Men nja, jag gillar fullt fokus på maten. Kanske för att det ger mig mest inspiration och jag får mer konstruktiv info om receptet. Vad gillar du?

2hamburgare6

Ok, nu har jag babblat färdigt om allt annat. Här kommer receptet!

Hamburgare på sidfläsk ca 4-6 personer

  • 1,3 kg sidfläsk
  • 3 dl vatten
  • 2 msk kinesisk soja
  • 2 msk japansk soja
  • 10 cm färsk ingefära
  • 2 vitlöksklyftor

Sätt ugnen på 250 grader. Skär svålen av sidfläsket. Skär försiktigt så att inget kött blir blottat, utan allt fortfarande har ett lager fett på sig. Blanda vatten och soja till marinaden. Grovhacka ingefära och vitlök och blanda ner i marinaden. Lägg sidfläsket i en ugnsfast form med fettsidan upp (den sida där svålen suttit). Skeda över lite marinad på ovansidan och ställ in i ugnen. Låt sidfläsket stå ca 15-20 min och få fin färg. Häll sedan resterande marinad i den ugnsfasta formen, runt om sidfläsket, och sänk ungsvärmen till 120 grader. Låt stå 2,5-3 timmar. Ta ut köttet när det känns mört. Låt svalna i marinaden. Ställ sedan in i kyl över natten.

Innan servering: ta bort fettet som har flutit upp till ytan och stelnat. Skär köttet i cm.tjocka skivor. Lägg på ett ugnsfast fat/form och skeda lite av marinaden över. Ställ i ugn, på 200 grader, för uppvärmning och lite extra till-krispning, ca 20-30 minuter. Tiden beror på hur mycket du värmer upp. Det är färdigt när det bubblar härligt i köttet. Servera med exempelvis nedan tillbehör

Guacemole

  • 1 avokado
  • 1 cm färsk ingefära
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 tsk citronsaft
  • salt

Mosa avokadon tillsammans med hackad ingefära, hackad vitlök, citronsaft och salt. Täck med plast ända intill guacemolen och ställ i kyl till servering.

Rödlök

  • 1 rödlök
  • 0,5 dl rödvinsvinäger

Skiva rödlöken tunt. Lägg i en skål eller burk och häll över vinägern. Blanda om emellanåt. Låt stå tills servering. Gör gärna rödlöken innan du sätter in köttet i ugnen. Då hinner vinägern tränga in i löken och göra den vackert rosa. Ni skulle sett hur vacker den var dagen efter!

Ytterligare tillbehör

  • hamburgerbröd
  • majonnäs
  • sallad

2hamburgare7

2 thoughts on “Mör hamburgare på sidfläsk

Kommentera

