Middag på Röda nejlikan och bio

Det är inte allt för ofta som jag går på bio eller restaurang. Men igår kväll blev det båda! Först var jag med min syster och mamma och såg filmen ”En man som heter Ove” och sedan var vi och åt på restaurangen Värdshuset röda nejlikan. Vad gäller filmen så var den en riktig bölfilm och väldigt bra, rolig också. Vad gäller restaurangen var den också väldigt bra. Förrätten var oväntad och enkel. Kokt blomkål med en rejäl sked hemslagen majonnäs, handskalade räkor, en ägghalva och en klyfta citron. Jag hade aldrig själv kommit på kombinationen, men det var riktigt gott! Majonnäsen var senapig och perfekt! Till varmrätt åt vi iberico-gris. Den var fantastiskt mör!

Men det absolut bästa var creme caramellen som vi fick till dessert. Jag bestämde mig för att fota desserten när jag upptäckte hur fantastisk den var, därav är den redan smaskad på.
image

Jag frågade kocken hur de gjorde den eftersom den var så fantastisk. Han berättade att de värmer upp, jag antar grädde och äggulor, till ca 70 grader innan de sedan bakar smeten i formar i ugnen. De hade smaksatt creme caramellen med kardemumma och smaken satt perfekt.

Jag hade varit väldigt glad om jag hade haft den här kvarterskrogen i mitt kvarter!

2 thoughts on “Middag på Röda nejlikan och bio

Kommentera

