24 Goda små julkulor

Idag är det julafton! Tänk! Hoppas alla får en riktigt härlig dag med nära och kära. Och tänkt att jag lyckades göra ett inlägg om dagen i december!

2mozart1

Jag bjussar på en liten julkula idag, inspirerad av mozartkulan, men såklart med en liten god chokladkräm i mitten i stället för en bit nougat. Jag fick ju kräm över när jag hade gjort mina marängkyssar så jag gjorde en liten improviserad julkula.

2mozart2

Jag gillar ju små godsaker med apelsinsmak, (gjorde en typ av mozartkulor med apelsin förra året…) så det blev apelsin i mandelmassan. En ensam skvätt konjak fanns i en flaska så den fick också åka med.

2mozart3

Det blev massor med chokladkräm över, men jag orkade inte göra fler kulor än 12 stycken, så chokladkrämen som blev över får användas till ytterligare något annat.

2mozart5

Mandelkulor med apelsin och choklad 12 st

  • 100 g mandelmassa
  • 0,5 tsk konjak
  • zest från 0,5 apelsin
  • 0,5 msk apelsinsaft
  • ev florsocker
  • 150 g mörk choklad till doppning

Chokladkräm

  • 1 dl vispgrädde
  • 80 g sirap (ca 0,5 dl)
  • 30 g muscovadosocker (2 msk)
  • 20 g kakao (0,5 dl)
  • 50 g mörk choklad, bruten i bitar
  • 50 g smör

Börja med chokladkrämen (om den inte redan står färdig i kylen). Häll allt utom smöret i en kastrull och smält samman under omrörning. Ta krämen från värmen när den är slät och varm och rör ner smöret. Häll krämen i en låg, vid form och låt stå i kylen minst två timmar. Krämen måste vara fast (men mjuk) för nästa steg.

Blanda samman mandelmassa, konjak, apelsinzest och apelsinsaft. Ta en liten boll av mandelmassan och tryck ut den i handflatan. Använd lite florsocker för att förhindra att det fastnar. Klicka i en liten klick chokladkräm. Omslut mandelmassan runt chokladkrämen. Upprepa tills alla mandelmassa är använd.

Smält choklad och doppa kulorna. Förvara i kylskåp.

2mozart8

Det har blivit en del gott den här månaden kan jag säga. Några exempel kan ju vara faster Hannas kolor, som ni borde göra bums om de inte redan står i kylen. Och behöver ni en saffranskrans till mellandagen, ja då är det bara att titta in här. Men för idag blir det i alla fall paus i bakandet för mig. Tills vi ses nästa gång önskar jag er alla en riktigt god jul!

2mozart9

 

2 tankar om “24 Goda små julkulor

  1. Tack för alla trevliga recept och upplevelser som du delat med dig till oss alla som besökt din sida. Väldigt trevligt. Önskar dig en mysig jul.

Lämna en kommentar