23 Marängkyssar

Idag blir det liten godbit minsann! Ända sedan jag gjorde den där chokladsåsen för ett tag sedan, så har jag tänkt att den borde inkorporeras i massa med gott. Så idag blev det marängkyssar med mjuk chokladkräm Jag får väl döpa det till kräm idag, då det ju verkar konstigt att använda sås mellan maränger…

Nedan ser ni bild på hur chokladkrämen är efter två timmar i kyl. Alltså, jag tror att användningsområdet för denna chokladkräm är oändlig! (Lite som med en limpistol…) Tänk att täcka en tårta med de här swirlsen!

2marängkyss1

Egentligen gick det inte så bra idag. Jag misslyckades med marängen två gånger. Men till slut blev det bra och ja, de blev faktiskt riktigt goda!

2marängk2

Jag var lite tveksam först. Alltså maränger är ju söta och den här chokladkrämen är ju också söt. Men när de hade fått stå till sig i kylen lite så blev det faktiskt mumsigt!

2marängk3

Jag ökade mängden smör i det här receptet jämfört med originalet. Jag fundera på att jag troligen nästa gång kommer att öka mängden mörk choklad också. Troligtvis dubbla den med.

2marängk5

Marängkyssar ca 20 st

  • 2 äggvitor
  • 2 dl strösocker
  • 1 tsk citronsaft

Chokladkräm

  • 1 dl vispgrädde
  • 80 g sirap (ca 0,5 dl)
  • 30 g muscovadosocker (2 msk)
  • 20 g kakao (0,5 dl)
  • 50 g mörk choklad, bruten i bitar
  • 50 g smör

Börja med marängen. Häll äggvitor, socker och citron i en värmetålig skål. Ställ skålen över sjudande vatten och vispa tills sockerkristallerna löst sig. Enklast är att känna med tumme och pekfinger. Ta skålen av värmen och vispa med elvisp till en fast maräng och tills marängen blivit rumstempererad. Spritsa ut rundlar stora som fem-kronor på bakplåtspapper. Baka längst ner i ugnen, 100 grader, ca 1,5 timme. De är färdiga när du försiktigt kan lossa marängen från bakplåtspappret. Stäng av ugnen och låt marängerna stå kvar en timme till. Tag ut från ugnen och låt svalna.

När marängerna står i ugnen görs chokladkrämen. Häll allt utom smöret i en kastrull och smält samman under omrörning. Ta krämen från värmen när den är slät och varm och rör ner smöret. Häll krämen i en låg, vid form och låt stå i kylen ca två timmar (se bild ovan).

Spritsa chokladkrämen på hälften av marängerna. Lägg ihop dem två och två. Förvara i kylskåp och stjäl en och annan när det känns bra! (Det blir kräm över, men den kan användas till annat som till glass, eller kanske kommer annat förslag imorgon…)

2marängk4

Kommentera

