22 Låt det alltid snöa

Jag tänkte att jag skulle prova att göra fina snöglober nu i jul. Ni vet sådana som man kan vända upp och ner på och så snöar det i dem. Min syster gjorde några för en vecka sedan men de blev inte bra. De söta tomtarna som hon hade satt fast i burken stannade inte kvar på sin plats och då är ju allt förgäves. Hon hade använt limpistol, och trots att jag inte verkar göra annat än att lovorda dessa, så verkar det alltså nu finnas ett område som inte lämpar sig för en limpistol! Galet, eller hur?! Jag tänkte därför att jag skulle prova mitt tvåkomponentslim som jag tidigare använt när jag har gjort kakfat. Jag läste bak på förpackningen och där står något om vattentäta fogar och det dög för mig.

2snöglob1

Jag hade köpt tre granar som skulle vara i mina snöglober. Jag rengjorde tre burkar från etiketter och lim, för jag hade ju köpt granar som var för stora för de säkert tjugo burkar jag har som redan är rena och fina… Bara detta skrubbandet tog säkert 30 minuter samt att köket luktade kemifabrik då jag gick över till att skrubba med limtvätt när inget annat verkade bita på limmet. Sedan rispade jag lite i locken till burkarna för att förbättra fästförmågan. Sedan blandade jag ihop mitt tvåkomponentslim och det luktade ännu mer kemifabrik. Därefter var det bara att klistra fast granarna i locken och hålla fast tills det kändes som att det sugit fast sig. Sedan en ändlös väntan på 24 timmar då full styrka hos limmet skulle uppnås.

2snöglob2Ja, fast jag kunde inte hålla mig i 24 timmar… Det gick nog ca 16 timmar. Sedan i med vatten, en droppe barnolja (vet inte varför, det stod på någon webbsida) och glitter. Därefter lim på gängorna på burken och skruva ihop burken. Låt torka. Klart! (Tanken var att fixa till locken också, så att de var lite stiliga, men det kommer inte göras denna omgång.)2snöglob4

Ok! Sååå himla enkelt… Sedan vände jag på burken efter ett tag och såg att jag tagit för lite vatten i burkarna. Det var ganska fult tycker jag. Sedan efter ett tag så såg jag att granen i den ena burken låg mot botten av glasburken. Det var inte heller så fint… Och sedan märkte jag att den ene burken läcker… Men ok. Jag fick i alla fall två nästan vattentäta snöglober som än så länge har friska granar som får härligt glittrande snö på sig när jag vänder dem upp och ner. Fast jag låter dem inte så på rätt håll just nu, för då kanske de också lossnar och det kanske blir vattenskada på bordet under. Så ja, vad har jag lärt mig? Kanske att inte vara så otålig? Kanske att jag inte ska ge mig massor med merjobb genom att köpa granar som är för stora för burkarna? Kanske, tänker ni, att jag lärt mig att jag borde sluta pyssla. Jag vet inte. Det enda jag vet är att min ettåring blev hur fascinerad som helst av dessa burkar med glittrande snö som föll på granarna. Han brydde sig inte alls om att det var för lite vatten i burken, och att det troligen var liten läcka här och där. Så nej, jag kommer nog inte sluta pyssla. Jag kommer nog rent av göra ett nytt försök med dessa snöglober nästa år. Och jag är ganska säker på att de kommer bli sjukt mycket bättre! God jul!

2snöglob3

 

2 thoughts on “22 Låt det alltid snöa

  1. Trägen vinner sa alltid din mormor. Så med andra ord kämpa på för träning ger färdighet. Men tanken var väldigt god hos både dig och din syster.

Kommentera

