21 Ettårskalas

I helgen hade vi ettårskalas. Vi hade först lite glögg och parmesanpepparkakor, vanliga pepparkakor och ädelostkräm.

2kalglögg

Vi hade glögg och tilltugg vid brasan. Passar på att visa vår ljuskrona som jag gjorde i somras av glasburkar och ljusslinga.

2kaleld

Sedan hade vi löksoppa med krutonger, riven ost, bröd och smör och ost. Vi gjorde originallöksoppan från Julia Childs kokbok. Vill man ha en god och mustig löksoppa så går det bra att göra denna löksoppa här också. Blir nästan lika god.

2kalsoppa

Jag hade bakat en Humming bird cake till kaffet. Jag har kanske gått ifrån det här med sugarpaste på tårtor, i alla fall för ett tag. Jag brukar ju klä tårtor med marsipan men dekorationerna brukar jag göra i sugarpaste. Eftersom dekorationerna aldrig äts och tar tid att göra så har jag pysslat lite med papper nu på två tårtor. Det tar visserligen också tid, men jag får ju använda limpistol…

2kaltårta1

Tårtan görs av en smet med ananas, banan och kanel. Mellan bottnarna och utanpå är en cream cheese frosting. Frostingen är färgad ljusblå uppe på, men ser mer grå ut på bilderna. 2kaltårta2

Frostingen kan lätt bli lite väl mjuk när du håller på att spackla och spritsa.  Det kan därför vara en god idé att lägga frostingen en stund i kylen för att den ska stelna om du ska spritsa något med den. Då får du skarpare konturer i spritsningen.

2kaltårta3

Det är lite av en tradition att ettårsdagen är första gången som en liten parvel får tårta. Vi kände inte för att vår son skulle få vanlig tårta så vår lille ettåring fick pannkakstårta. Han älskar ju frukt så varför inte utgå från det. Jordgubbar och banan hade jag på och så lite grädde.

2kalpannk1

2kalpannk2

Jag hade dukat med lite partyhattar som jag knåpat ihop i sista stund. Och så några blommor i små glasburkar.

2kaldukning

6 thoughts on “21 Ettårskalas

  1. Tack för ännu en fantastiskt god och vacker tårta. Det som var synd var att den var ganska mäktig så jag fick bara plats med en liten bit. Men det som är så perfekt med denna kaka är att den är lika god dagen efter och nästa dag också om det skulle bli över. Alltid ett nöje när du bakar till oss.

Kommentera

