19 Tryffel i små askar

Tryffel är väldigt enkelt att göra. Även om jag inte alltid har lyckats med det tidigare så måste jag säga att det var väldigt längesedan jag misslyckades med att göra tryffel (eller ganache) nu. Jag tror att jag har kommit på lite tricks som jag snappat upp här och där. Till exempel så har jag alltid den hackade chokladen i en plastbunke. När grädden har kokt upp så häller jag den över chokladen och låter bunken stå i fred en liten stund, minst en minut, innan jag rör den slät. Någon gång har jag värmt grädden sakta i kastrull och bara brutit i bitar av choklad och sedan har jag rört till en fin och jämn smet. Det går också, men där är trickset att ha svag värme så att chokladen inte bränns i botten av kastrullen. 2tryffel

Jag brukar ofta spritsa ut tryffelsmeten i små ploppar och sedan låta dem stelna innan jag rullar dem i kakao eller doppar i choklad. Då slipper man stå med sked och klicka ut det. 2tryffelsprits

Sista trickset med att lyckas med tryffel är nog att paketera dem fint. Ligger de i en liten fin plåtburk till exempel, så blir man nog lite glad och nöjd av dem redan innan man mumsat i sig en.2tryffelask

Kommentera

