16 Bind, plantera och julig varm choklad

Man kan inte baka dagarna i ända. Ibland måste man få lite jord på fingrarna också. I dagarna har jag gjort ett enkelt arrangemang med lökväxter, planterat om några fina plantor och jag håller på att binda en krans till ytterdörren.

2 lök1

2lök2

I min Ittala-vas hamnade narcisser i lite mossa. Jag ser fram emot att de ska slå ut, men får väl se om de gör det. Jag fick nämligen flytta ut dem i uterummet som är !kallt! eftersom jag upptäckte att jag var allergisk mot dem, eller så var det mossan jag inte tålde. Jag vet bara att sedan jag flyttade ut vasen så har min näsa slutat klia och jag andas mycket bättre!

2lök4

2lök3

Jag fick fina små skott av I gott sällskap-Alexandra för ett tag sedan och de har bett om att bli omplanterade ett tag nu. Och äntligen idag blev det av! Jag hoppas bara att jag inte väntade för länge och att de tar sig i de nya krukorna. Jag vet inte vad det är för växt. Alexandra kallade den för hippie-planta =) Den är i alla fall jättefin med sina härliga runda blad som sticker ut på sina långa starka spröt.

2planta1

2planta2

När det gäller kransen har jag bundit till själva stommen av björkris och tunn ståltråd. Sedan har jag klätt den med grane, lavendel och hängena på björken. Jag kan inte komma på om jag ska sätta på något mer eller låta den vara lite så här naturlig. Den får visas i ett senare blogginlägg.

2krans1

2krans3

2krans4

Att dricka lite varmt när man pysslar ute kan vara extra mysigt. Jag gjorde varm choklad när jag gjorde kransen och hade en kopp kaffe när jag planterade om plantorna. Jag gjorde en kryddig varm choklad som blev jättegod och mäktig. Kanske mäktig för att jag hällde upp alltihopa i ett glas. Mängden hade nog blivit lagom för två…

2kryddchoklad

Jag ville ha i en bit mörk choklad för extra fyllighet så jag ploppade i det på slutet. Och helt plötsligt började det lukta mint från kastrullen… Jag nästan drog mig i håret, så som de tecknade gubbarna gör på film, när jag upptäckte att jag i min iver tagit en bit mintchoklad. Så jag gjorde om den. Det blev godare utan mintchoklad…

Julig varm choklad 2 glas

  • 3 dl mjölk
  • 8 kardemummakärnor
  • 1 stänk kanel
  • 1 msk kakao
  • 1 msk socker
  • 1 knivsudd vaniljpulver
  • 1 flinga flingsalt
  • 1 bit mörk choklad (10 g)
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 nypa florsocker

Häll mjölken i en kastrull. Tillsätt kardemumma, kanel, kakao, socker, vaniljpulver och salt. Värm upp under omrörning. Tillsätt den mörka chokladen och låt den smälta under omrörning. Ställ åt sidan. Vispa grädden med en nypa florsocker. Sila upp chokladen i två glas och toppa med vispade grädde och eventuellt ett stänk kanel.

 

2 thoughts on “16 Bind, plantera och julig varm choklad

  1. Å va fint du gjort! Superfint med lökarna i vasen, å va roligt den gröna växten tog sig🙂 Vad du har bloggat den senaste tiden, jag har verkligen legat av mig haha! Men har precis köpt en ny kamera så det kanske ger lite inspiration🙂

    • Tack! Jag tyckte själv det blev fint ☺ och växten är jättefin! Jag frågade i en blomsteraffär vad den hette och fick svar elefantöra ☺
      Ja jag gav ju mig på att blogga ett inlägg om dagen fram till julafton, men nu blir det nog lugnt ett tag ☺

Kommentera

