15 Julpyssel med kristyr

Jag minns några julgranspynt från när jag var liten som jag tyckte var de vackraste av alla! Det var spritsad kristyr i ljusa pastellfärger. Jag tror inte ens att det var bokmärke på, eller så var det det. Kanske var jag redan då faktiskt ganska trollbunden av allt sirligt och fint man kan göra i köket. Mönster, färger, former och smaker som blir till av ens egna händer där vid köksbänken. Ja, de är något alldeles speciellt med det för mig.

Jag har länge tänkt att jag ska göra sådana där kristyrdekorationer, speciellt när jag har haft kristyr över från någon tårta. Och så en dag i, ja jag tror det var november, så passade jag på att använda kristyren, som legat i spritspåse i kylen minst två veckor, till fina små dekorationer att hänga var helst det passar! Men det var först nu i december som de fick ett litet satinband på sig och hängdes upp i en gran här hemma.

2kristyr1

Ni kan gå loss och färga kristyren om ni vill, använda roliga band eller snören till hängningen och kanske ha roliga bilder istället för sådana där fina bokmärken. Det viktigaste är ju ändå att få skapa, ha kul och se ett resultat! Och så klart är en limpistol perfekt här också!

Jag blev så glad av att jag kunde använda mina gamla bokmärken till något. Alternativet ät ju att de ligger i en låda, i en kartong, i ett mörkt och dystert rum!

2kristyr3

2kristyr2

Kristyrdekoration

  • hård papp
  • bokmärke
  • lim
  • band eller snöre
  • ev. limpistol

Kristyr

  • 1 äggvita
  • 4 dl florsocker
  • 1 tsk ättiksprit

Klistra fast bokmärket på pappen. Klipp med lite ”sömsmån” runt bokmärket. Låt torka. Vispa ihop kristyren, tillsätt mer florsocker om den är för lös och späd med lite äggvita eller någon droppe vatten om den är för hård. Den ska vara ganska fast då den ska kunna hålla formen som tyllen ger när du spritsar. Lägg det torkade bokmärket på ett bakplåtspapper. Spritsa runt bokmärket, använd dig av det extra utrymmet på pappen. Låt torka. Klipp band i lagom längd och limma på med limpistol eller vanligt lim. Häng upp för mysig atmosfär där hemma!

2kristyr4

PS receptet på kristyren fungerar utmärkt att använda till kristyren som ska pynta pepparkakorna i jul!

2 thoughts on “15 Julpyssel med kristyr

  1. När jag ser dina fina kristyr märken kan jag bara le och tänka tillbaka på din glädje redan som liten över sådana saker. Du är en kunnig tös🙂

Kommentera

