14 Pepparkaksbak

2peppargran1Vi hade det årliga pepparkaksbaket i helgen. Då jag och två kompisar med familj träffas och har julmys och gör pepparkakshus. Fast jag har sedan något år tillbaka slutat göra hus. Och jag kan ju säga att jag under julbaket är den av oss tre som är absolut lugnast och mest harmonisk. Emma utbrast i slutet av kvällen ”varför gör jag det här? Det här är sista gången jag gör hus!!!” Men nog har vi mysigt ändå!
2pepparkaka

2pepparhare

Vi träffades tidigt i år för att vi skulle ha gott om tid. Vi hade bestämt kl 11.30, jag trodde att vi bestämt 12.00 och vi kom 12.30. …

Vi började med lunch. Johan hade gjort en jättegod fisksoppa med lax och räkor och Emma hade bakat bullar. Mm det var supergott! På soppan strödde Johan lite krispiga sockerärter, kål och purjolök (tror jag det var) och så en klick saffransaioli. Mm!!
2pepparsoppa

I vanliga fall köper vi alla färdig pepparkaksdeg. Men i år ville jag testa att göra egen deg. Och kära jissanes vilken skillnad! Alltså först lukten! Underbar! Som julen i ett nötskal. Sedan smaken! Också som julen i ett nötskal! Vi gjorde blindtest på min deg och den färdigköpta och det var liksom inte lönt att prata om blindtest. Det var sådan skillnad, att vi undrade varför vi inte alltid gjort degen själva! Den blev dessutom mycket fastare än den köpta och jag skulle nog säga att det lämpar sig bättre för att bygga hus. Se receptet längst ner!

Förutom fisksoppa så bjöd Emma och Johan på riktigt goda delikatesser! Åå, jag sitter och blir hungrig nu när jag tänker på det! Mjuka och härliga ostar och kallskuret i tunna skivor! Ja, Johan hade lagt upp salt anjovis också. Jag åt en men sedan fick han behålla den mest för sig själv.

2pepparmat2

2pepparmat3

2pepparplock

2pepparansjovis

Godast var ändå delikatessköttet som var både lagrat och kallrökt på något sätt. Sjukt gott =)

Så får vi väl ha lite bilder på själva pepparkakshusskapelserna?! Det blev en borg och ett hus!

2pepparhus

2pepparborg

2pepparborgen

2pepparhuset

Sedan så visade min kompis Karoline vad hennes man hade gjort! Alltså det är Eiffeltornet och jag tycker att det är grymt! Visserligen så är hennes man ingenjör och då kan man ju inte förvänta sig annat?? =) Och det ser inte ens snett ut!

5574939

Nedan ser ni en rulle pepparkaksdeg!

2peppardeg

Pepparkakor ca 70 st

  • 2 dl socker (rörsocker och farinsocker blir gott)
  • 1 dl sirap
  • 1 dl vatten
  • 125 g smör
  • 1 msk kanel
  • 0,75 msk kryddnejlika
  • 0,75 msk kardemumma
  • 0,75 msk ingefära
  • 6,5 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk bikarbonat

Koka upp socker, sirap och vatten i en kastrull. Ställ åt sidan. Skär/hyvla smöret i en bunke. Tillsätt alla kryddor till smöret. Häll det varma sockerkoket över smöret och kryddorna. Rör tills smöret smält. Låt stå tills blandningen svalnat. Blanda mjöl och bikarbonat. Tillsätt i bunken och rör till en jämn och lös deg. Täck med plastfolie och låt svälla i kylskåp över natten.

När det är dags för bakning: Ta ut en lagom bit deg, mjöla och kavla ca 1 mm tjock. Degen är ganska mjuk så ta ut lite åt gången från kylen. Ett tips är att kavla degen direkt på mjölat bakplåtspapper och sticka ut kakor direkt därpå och sedan ta bort degen emellan. Grädda mitt i ugnen, 225 grader, 6-10 min beroende på storlek. Låt svalna och förvar i lufttät burk.

2peppargran2

2 thoughts on “14 Pepparkaksbak

Kommentera

