13 Lucia med glöggmys och saffransgran

Lucia idag! Har det blivit något lussetåg? Idag är det ju både Lucia och tredje advent, alltså dubbel anledning att mysa! Om ni vill kan ni mysa till det som vi gjorde med några vänner häromdagen! En perfekt adventsfika skulle jag säga. Men akta så att du inte är mätt innan detta bord dukas upp för då kommer du att vara proppmätt efter dessa mumsbitar!

glöggmys

Inspirerat av vad härlige Ernst gjorde i sitt julprogram förra året, tog Johan och Emma med sig en hel del! Jag länkar till recepten här: Filoknyten med pepparkakorRostad mjuk pepparkaka med ädelost och Fyllda dadlar. Som vanligt när Johan och Emma lagar mat: sagolikt gott! Och när det dessutom är något som Ernst har gjort, ja, ni fattar va? =)

Jag stod för saffransgranen och den är trevlig att göra som alternativ till vanliga lussebullar. De blir garanterat inte torra! Vår kompis Fredrik lärde mig att man kan hyvla smöret, som ska vara fyllningen, direkt på den utkavlade saffransdegen och det funkar riktigt fint att göra det! Det går jättebra att göra på vilken vetedeg som helst som ska ha smörfyllning. Praktisk att göra då det görs med kylskåpskallt smör och du slipper vänta på att smöret ska bli bredbart! Så tack Fredde!

Lussegran

  • 2,5 dl mjölk
  • 25 g jäst, för söta degar
  • 1 paket saffran (0,5g)
  • 0,75 dl socker
  • 0,5 tsk salt
  • 100 g smör, rumsvarmt
  • vetemjöl, ca 5 dl?

Fyllning

  • 100 g smör, kylskåpskallt
  • 1 apelsin, zesten
  • 200 g mandelmassa

Ljumma mjölken. Smula jästen i en bunke och häll mjölken över. Rör ut jästen. Tillsätt saffran, socker, salt och smöret i klickar. Blanda i lite mjöl åt gången och knåda till en smidig deg. Låt jäsa till dubbel storlek.

Kavla ut degen till en rektangel. Hyvla smöret direkt över. Riv zesten av en apelsin samt mandelmassan över rektangeln. Rulla ihop till en rulle. Skär rullen i skivor och placera ut till en gran, men lite mellanrum mellan bullarna. Låt jäsa ca 30 min.

Baka av i nedre delen av ugnen, 200 grader. Jag minns inte hur länge jag hade den inne! ca 25 min tror jag. Men kolla till den med jämna mellanrum! Ta ut den när den blivit jämt gyllene och det doftar gott!

 

Kommentera

