9 Citrussemifreddo med persimon

I juletid brukar citrus vara poppis. Apelsinerna är ju väldigt goda nu. En annan orange frukt är persimon. Denna frukt har jag snöat in på. Otroligt söt och god när den är mjuk och mogen. När jag hade en persimon som var alldeles galet mjuk och fin så blev det en liten citrus glass med persimon.

2citrusglass2

Jag komponerade ihop receptet själv med inspiration från något jag hört/läst (minns inte var) om att frukt som ska in i glass måste ligga i sockerlag över natten för att de inte bara ska bli isiga klumpar. Så jag gjorde en sockerlag och la i bitar av persimon och apelsin. Detta fick stå över natten. Sedan gjorde jag en pate a bomb med sockerlagen som fick vara grunden i glassen, eller ja, jag kanske ska kalla det för semi freddo. Pate a bomb är ett fluffigt äggvisp som man kan använda som grund i mousse. Det går ut på att man kokar en sockerlag som hälls kokande het i en stråle över vispade ägg/äggulor under tiden som man vispar. Äggen blir då ”kokta”. Samma skum får man genom att vispa ägg och socker över vattenbad som i den här vaniljsemifreddon som jag gjort otaliga gånger.

2citrusglass21

Semifreddon blev jättefin i konsistensen faktiskt! Det gick hur bra som helst att göra en kula till glasstruten när den kom direkt från frysen.

2citrusglass3

Receptet är alltså ett första försök, som faktiskt blev riktigt bra. Men finjusteringar kan göras. Till exempel skulle jag ha haft i mer socker från början, men jag räddade det med att hälla lite socker med frukten som smälte samman fint, därav en extra rad med 0,5 dl socker i ingredienslistan. Ok, här kommer receptet! Till lykke!

Citrussemifreddo med persimon

  • 1 persimon
  • 1 apelsin
  • 1 dl socker
  • 1 dl vatten
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 knivsudd vaniljpulver
  • 1 tsk apelsinzest
  • 1 ägg
  • 1 äggula
  • 0,5 dl socker
  • 1 citron, saften (2 msk)

Koka upp 1 dl socker och vatten. Låt sjuda någon minut tills allt socker löst sig. Skär persimon i bitar. Skär skalet av apelsinen och filea den. Skär filéerna i mindre bitar. Lägg frukten i sockerlagen. Låt stå i kyl över natten.

Vispa grädden med vaniljpulvret och apelsinzest till mjuka toppar.

Sila sockerlagen av frukten ner i en kastrull. Blanda ner 0,5 dl socker i frukten och ställ åt sidan så länge. Koka sockerlagen till 115 grader. Vispa under tiden upp ägget och äggulan lite skummigt. När sockerlagen nått 115 grader häller du den i en tunn stråle över äggvispet samtidigt som du vispar för fullt. Vispa pösigt och fortsätt sedan vispa tills äggvispet är rumstempererat. Vänd samman äggfluff med vaniljgrädden. Blanda ner frukten och smaka av med citron. Ställ in i frys minst fyra timmar. Servera till exempel i glasstrut med halsduk.

2 thoughts on “9 Citrussemifreddo med persimon

Kommentera

