8 Kastanjepraliner

Jag har ju svurit över choklad några gånger i mitt liv. Även här. Det där jä*la tempereringsskitet?! Det ser så enkelt ut när de gör det på TV eller när det står i en bok. Jag har nog lyckats en gång i mitt liv. Jag har aldrig gjort det genom så kallad tablering, alltså att chokladen stryks fram och tillbaka på en marmorskiva. Jag har ingen marmorskiva hemma. Men så kom jag på att mamma har en bricka i marmor som de brukar ha ost på. Så jag tänkte att jag kunde låna den och se om det gick att temperera choklad med den.

2pralinchoklad

Min plan var att jag skulle göra praliner på riktigt. Gjuta och fylla skal och så där.

2pralinfyllning

Jag var verkligen inställd på att det inte skulle bli bra. Så när det sedan visade sig att jag hade lyckats temperera chokladen på den där lilla marmorbrickan så visste jag inte var jag skulle bli av! Jag bokstavligen hoppade upp och ner och tjoade och sjöng här hemma i köket! Och när jag sansat mig och stod still så kunde jag inte låta bli att hoppa upp och ner igen!

När jag väl gjort pralinskalen så kom ju frågan om vad jag skulle fylla skalen med. Jag hade faktiskt inte ägnat det en tanke eftersom jag var säker på att det inte skulle bli några pralinskal… Jag drog fram Jan Hedhs bok Chokladpassion och hittade ett recept med kastanjepuré. (Sedan hoppade jag runt och sjöng lite till av ren glädje när jag tänkte på tempereringen…)! Vi köpte kastanjepuré på konserv i Frankrike för 1,5 år sedan. Tänkte att den kan ju komma väl till pass. Jag har aldrig ens smakat kastanjer så det var spännande att öppna burken. Det smakade sött och gott men jag kan inte säga vad det var i det som smakade kastanj. Nåväl. Kastanj är ju lite juligt ändå, ni vet de sjunger ju till och med om det i en julsång, så jag körde på med kastanjen helt enkelt. I efterhand kan jag säga att jag tycker att ganachen blev något icke-len i kylskåpskallt tillstånd. Jodå, jag vet att praliner och choklad trivs bäst i sisådär 12-15 grader, men finns inte den temperaturen att tillgå så får det bli kylskåp! Men den var god ändå =) Receptet är omgjort från Hedhs, han hade även mjölkchoklad i tror jag.

2pralinpure

Men ja, som ni har förstått så blev det alltså gjutna praliner för första gången, helt från scratch, här hemma en dag i december!

2pralinrad

Vet ni vad jag gjorde sedan när jag kläckte ut de små pralinerna? Jo jag bankade formen på den nydiskade och varma marmorbrickan. Vet ni vad som händer när chokladpraliner blir varma? De smälter…. Ni ser resterna av det dummaste jag gjorde den dagen här nedan.

2pralinärligt

Det blev mer ganache än vad som gick åt till att fylla pralinskalen och jag gjorde några små tryfflar av dem. Jag tyckte att denna kastanjefyllning passade bättre till den lilla rullade tryffeln, för det smälte lite bättre i munnen. Henrik, däremot, tyckte att pralinen var godast. Men mitt förslag blir ändå, om du nu ska göra denna kastanjepralin, att strunta i pralinen och bara rulla ganachen till tryfflar som får rullas i kakao eller doppas allra hastigast i smält choklad. Så ni får receptet här nedan på själva ganachen/tryffeln och sedan får ni själv välja om ni vill ändra i receptet, fylla i skal eller rulla tryfflar.

Jag skriver gärna hur man gör pralinskal. Är det någon som vill att jag lägger upp det här så säg, just nu blir det dock inte =( Och det är ju så, att fastän jag ganska länge har vetat hur man gör pralinskal både i teorin och praktiken, så har jag ju ändå inte lyckats ändå förrän nu… Men övning ger ju färdighet. Jag är bara lite oroad för hur det kommer att gå nästa gång, då jag ju nu har skyhöga förväntningar på mig och den lånade lilla marmorostbrickan:/

Ett tips som jag gärna delar med mig av redan nu, är i alla fall hur ni kan se om ni har lyckats med att temperera chokladen och om ni därmed ska bemöda er med att gegga ner en form. När ni tror att ni fått till tempereringen, så ta en kniv, sked eller palett eller annat metallföremål, och doppa det i chokladen så att det blir ett tunt lager på exempelvis skeden. Om chokladen stelnar på ca en minut, så är chokladen tempererad och kommer att bete sig som vi vill =)

Kastanjetryffel med rom

  • 150 g choklad (64%)
  • 1 dl vispgrädde
  • 100 g kastanjepuré
  • 1-2 msk rom
  • 40 g smör, rumstempererat
  • kakao till rullning

Hacka chokladen och lägg i en plastbunke. Koka upp grädden och häll den över chokladen. Låt stå en minut så att värmen sprider sig. Rör om till en slät ganache. Blanda i kastanjepurén och rör slät igen. Tillsätt rom, smaka av och se hur mycket du tycker om att ha i. Rör ner smöret och rör till en slät ganache. Klicka eller spritsa ut ganachen på ett bakplåtspapper. Ställ i kylen för att stelna något.

Rulla ganachklickarna i kakao och förvara svalt.

4 thoughts on “8 Kastanjepraliner

Kommentera

