4 Spröda små kransar

Småbröd hör väl julen till? På julborden runt om i stan så är dessertbordet galet fullproppat av dem. Eller i alla fall det jag var på för några år sedan… Mormor gjorde alltid småbröd till jul, och ja, det gjorde hon väl annars också. Min mamma brukar också göra småkakor och ett absolut måste på julen är formekagorna, alltså mandelmusslorna.

2kransband

Jag hade lite kul och gjorde småkakor i form av små kransar. Mest för att jag skulle göra en liten tack-present, men också för att jag har velat test att göra sådana här spritskakor ett tag. Jag fick köra degen några gånger i min blandarmaskin för att få en bra spritsbar konsistens, men sedan gick det lätt minsann!

2kranspresent

Spröda kranskakor ca 30 st

  • 170 g smör, rumsvarmt
  • 1 dl florsocker
  • 0,5 tsk vaniljsocker
  • 200 g vetemjöl (ca 3,33 dl)

Rör smöret hastigt. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner i smöret. Blanda ihop till en spritsbar konsistens. Den ska vara formbar men samtidigt lite mjuk. Spritsa ut strängar av degen på bakplåtspapper. Jag använde en tyll som är ca 1 cm bred över ”öppningen”. Dela strängarna i ca 8 cm långa bitar. Sno ihop till kransar.  Grädda kakorna gyllene mitt i ugnen i 200 grader, 8-10 min.2kranskaka

När jag väl kom igång med kransandet så kunde jag liksom inte hejda mig. Det finns massor av söta saker man kan göra med dem också ju! Jag satte rosett runt en, men tänkte sen att ”nja, de ska ju ätas” så det fick bli en ensam med rosett. Men den ser himla fin ut med den där rosetten tycker jag =) Så att man kan hänga den på dörren, till dockskåpet i alla fall. Sedan satte jag en i blomman här hemma. Det blev ju också fint!

2kransblomma

2 thoughts on “4 Spröda små kransar

Kommentera

