3 Dessert med rubiner

Nu ska jag vara ärlig. Jag är en hycklare. Jag nickar och håller med när någon säger ”åå, det är så gott med bara frukt efter maten”. Men nej, vet du vad! Det är en lögn! Såvida inte frukten är dold i en kaka eller glass, eller mousse eller något annat så tycker inte jag det är så gott om det är en dessert det ska symbolisera. Frukt till mellis eller på kvällen när jag är lite hungrig, det funkar fint, men inte som dessert. Men vet ni vad nu då? Jo, jag gjorde världens enklaste och svingoda dessert med frukt idag! Fast ok, det var ju inte bara frukt, men nästan. Och det blev så himla vackert också. Jag hade turkisk yoghurt hemma och jag hade grädde. Jag hade sharonfrukt och jag hade granatäpple. (Och alltså granatäpple, det kan man ju skriva en hel avhandling om bara hur vackert det är! Som fruktrikets rubiner!) Så jag gjorde alltså en schysst dessert med frukt idag. Den är väldigt enkel att göra och den kan vara ett alternativ till en någorlunda fräsch dessert nu i julmatstid.

2rubiner

Lyxfrukt i glas ca 4 st

  • 2 dl turkisk yoghurt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 dl vispgrädde
  • 2-3 sharonfrukter
  • 0,5 granatäpple

Blanda yoghurten med vaniljsocker och rör till en slät yoghurt. Vispa grädden till mjuka toppar och vänd ner i yoghurten. Skär sharonfrukten i bitar. Ta ur kärnorna från granatäpplet* se nedan*. Varva yoghurtgrädden med sharon och granatäpple. Servera!

2rubindessert

*Enklast att få ut kärnorna från granatäpplet är att dela äpplet på mitten, (dela det på samma sätt som när du ska dela en apelsin som du ska pressa). Ta en bunke och en träslev. Håll halva granatäpplet i din hand, över bunken, och banka med träsleven på skalets ovansida. Kärnorna kommer nu studsa ut mellan dina fingrar och ner i bunken. Det är galet hur enkelt det är att få ut kärnorna på det här sättet!

Kommentera

