1 Skånska tekakor

Jag tänkte mjukstarta julmånaden med en mjuk liten godsak.

2tekakasmör

Kanske minns du de skånska pepparkakorna som i alla fall jag åt någon gång när jag var liten. Tjocka och varma av  kryddor med ett generöst lager smör på! Dessa skånska tekakor är ganska snarlika just de pepparkakorna. Kanske därför de döpts till skånska tekakor… Dessa tekakor passar till en mysig fika eller till en söt frukost, eller kanske ett onyttigt mellanmål =) Men vid jul får vi väl unna oss lite extra?
2tekakauppe

De är godast nygräddade och ljumna, men går utmärkt att frysa in när de svalnat. Jag har gjort dm med nyponcurd en gång, som ni kan se. Det var faktiskt gott det också.

2tekaka2

Skånska tekakor 20 st

  • 50 g jäst
  • 2,5 dl mjölk
  • 1 dl ljus sirap
  • 500 g vetemjöl
  • 50 g smör, rumsvarmt
  • 1 tsk mald kanel
  • 1 tsk mald ingefära
  • 1 tsk mald kryddnejlika
  • 0,5 tsk salt

Smula jästen i en bunke. Ljumma mjölken och häll i bunken. Rör ut jästen. Tillsätt resterande ingredienser och blanda till en smidig deg. Låt jäsa till dubbel storlek. Kavla ut degen till en ca 1,5 cm hög platta. Ta ut hjärtan med en hjärtutstickare eller annan önskvärd form. Det går också att rulla bollar av degen och trycka till dem så de blir plattare. Låt jäsa ca 30 min på plåt. Grädda 200 grader, ca 15 min. Låt svalna något. Servera med smör och kanske en skiva ost.

2tekaka

4 thoughts on “1 Skånska tekakor

Kommentera

