Gyllene krans med morot och honung

Jag gjorde ju en krans av bullar till brunchen som jag hade i helgen. Det finns ingen bild på kransen där, men både bild och recept kommer här.

IMG_1667

De smakade otroligt mycket honung faktiskt med tanke på hur ”lite” där är i. Extra mjuka blir de med mjölk som degvätska. När jag gör bröd och bullar så mäter jag sällan mjölet. Jag tror att det blir lagom med ca 600 g mjöl som jag skrivit i receptet, men det kan hända att det behövs mer eller mindre. Prova dig fram och häll INTE i allt mjöl på en gång.

IMG_1670

Gyllene krans med morot och honung

  • 2 dl mjölk
  • 1 dl vatten
  • 10-20 g jäst
  • 1 morot
  • 1 tsk honung, rågad
  • 1 tsk salt
  • 600 g vetemjöl, cirka
  • ägg till pensling
  • pumpafrön

Blanda mjölk och vatten och rör ut jästen däri. Riv moroten och blanda i. Tillsätt honung och salt  och blanda sedan i vetemjölet, lite åt gången. Degen ska vara smidig och slägga kanten på bunken lite är du knådar den, men inte torr! Låt jäsa till dubbel storlek. Dela i åtta bitar och rulla till bullar. Lägg bullarna i en cirkel på plåten med 1-2 cm mellanrum. Låt jäsa 40-60 minuter. Vispa upp ägget och pensla kransen. Strö över pumpafrön och grädda i 225 grader ca 15 minuter.

IMG_1675

En kul liten sak som min syster berättade var att en av hennes vänner hade vunnit en matlagningstävling när hon gjort en hamburgare och följt receptet på bulle som finns i detta inlägg. Jag vet att min syster brukar baka dessa bullar flitigt till hamburgare.

Jag måste bara skriva här att det är så himla kul när du och andra uppskattar det jag gör och till och med bakar det jag lägger upp här! Tack! Det värmer! Och tänk vad kul att någon går och vinner en hamburgertävling med min bulle! Och ja, här i Skåne betyder bulle samma som fralla…

Kommentera

