Tid för brunch

IMG_001719

Nu när vi är inne i den mörkare tiden på året, !det är redan mörkt klockan fem på dagen!, så är det extra mysigt att fixa lite härlig inne-värme. Bjuda till brunch till exempel och göra en lördag i snörusk lite extra varm och mysig. För helt ärligt så kom första snön, här i söder, igår! När några vänner skulle komma på besök hade jag därför fixat en brunch här igår. Jag tänker att jag lika gärna kan köra allt som var med här på ett bräde; bullar, smör, skinka, korv, cheddar, brie, mögelost, färskost med rödlök, sallad, gurka, tomat, prinskorv, bacon, äggröra, yoghurtburkar, citrussallad, våfflor, grädde, sylt, pannacotta, brownie, citronkaka, juice och självklart kaffe.

IMG_1713

Japp, en bra blandning tycker jag att det blev.

IMG_1714

IMG_1716

Jag bakade två sorters bullar. En som jag brukar baka som vi har till frukostbullen och en som jag fixade till med morot och honung. Den med morot och honung gjorde jag till en krans och den blev faktiskt väldigt god om jag får säga det själv. Men för att honungssmaken ska komma fram så var det bäst med ett neutralt pålägg, men sak samma… Recept och bild kommer senare i veckan.

En annan hit, som jag älskar och kan äta hur mycket som helst av, är färskost blandad med rödlök. Alltså ni kan inte förstå hur otroligt gott det är förrän ni smakar det! Så ska ni lyxa till en frukost, vilken som helst, och bara ska välja en extra sak, så gör denna rödlöksfärskost!

IMG_1711

Rödlöksfärskost som lyxar till det

  • 200 g neutral färskost
  • 0,5 liten rödlök
  • salt

Hacka rödlöken och blanda med färskosten och aningen salt. Färdigt!

En liten burk yoghurt är också gott tycker jag. Jag blandade lite turkisk yoghurt med en nypa vaniljsocker. Toppade med gott, svenskt äpple, valnötter och lite honung!

IMG_1698

IMG_1697

Nedan ser ni bland annat pannacottan. Jag toppade den med mosade hallon, kuber av sharonfrukt och hela hallon.

IMG_1706 Pannacotta, 8 små glas

  • 3 dl vispgrädde
  • 2 dl mjölk
  • 0,5 dl strösocker
  • 1 vaniljstång
  • 2,5 gelatinblad
  • 1 sharonfrukt
  • 100 g hallon

Koka upp grädde, mjölk, socker och vaniljstången delad på mitten och med fröna urskrapade. Låt stå med lock ca 30 minuter. Lägg gelatinbladen i blöt i rikligt med kallt vatten när det är ca fem minuter kvar av de 30 minuterna.  Fiska upp vaniljstången och koka upp gräddmjölken igen. Ta kastrullen av värmen och lägg i gelatinbladen. Rör om så att gelatinbladen smälter. Sila och häll upp i glas/portionsformar. Låt svalna i rumspemteratur. Ställ sedan i kyl i minst tre timmar.

Tärna sharonfrukten. Mosa hallonen, men spara 8 stycken till garnering. Lägg på en sked mosade hallon, tärnad sharonfrukt och hela hallon vid servering.IMG_1704

Gör en enkel och fräsch citrussallad på en grepefrukt, en apelsin och ett halvt granatäpple. Filea gärna grepefrukten så att inget av det vita kommer med. En hel del beska sitter i det vita och jag vet inte vad ni tänket men jag tycker i alla fall om när det inte är allt för beskt.IMG_1702

IMG_1686

Ovan är en citronkaka som faktiskt påminde lite om lemoncurd. Jag vet inte om den skulle vara lite så mjuk, eller om jag hade underbakat den. Den var god i en lagom liten bit. Sedan blev den lite för degig för min smak.

Nedan har vi en liten chokladbrownie i små bitar. Jag har toppat brownien med en mjuk ganache som lyxar till vilken brownie som helst.

IMG_1692

IMG_1723

Och såklart måste det väl finnas våfflor på en brunch =) Recept på mina våfflor finns i detta inlägg. Receptet är det som jag är uppvuxen med och som pappa alltid har gjort. Det är med jäst och våfflorna blir alldeles galet frasiga och goda!

IMG_1743

Jag tycker att det är fint med lite blandat vid dukning och uppläggning. Det är inte bara billigt utan också platssparande att använda det som redan finns, istället för att köpa nytt som kostar mycket och dessutom måste förvaras någonstans efter användning! Jag använde lite olika glasburkar och glasflaskor till mina rosor på bordet. Det blir lite högt, lite lågt och allt där emellan =)

IMG_1747

Det var den brunchen det. Det känns som att detta inlägg blev hur långt som helst nu orkar jag inte mer! Har jag missat något som ni vill ha receptet på så hör av er!

4 thoughts on “Tid för brunch

Kommentera

