Fräsch förrätt med rå fisk

Jag gjorde en jättegod förrätt i helgen när min syster var här. Både jag och min syster älskade den. När jag ska försöka klura på hur många den här förrätten räcker till så är det väldigt svårt. För jag tänkte att det skulle bli mycket av det men jag och min syster åt upp allt själv! Så detta recept räcker väl till två, max tre personer! Men nu vet ni i alla fall vad ni ska ha som förrätt till lördagens lyxmiddag! Det går dessutom riktigt fort att göra!

sashimi2

Som en enkel variant på sushi, utan ris såklart, så egentligen har det ju inget alls med sushi att göra. Men, ok, sashimi i alla fall!

sashimi3

OBS lax som ska ätas rå ska frysas in i minst 48 timmar innan förtäring, så köp den några dagar innan och lägg i frysen! Det är dessutom enklare att skära laxen i tunna skivor när den fortfarande är halvt fryst.

Sashimifat 3 pers.

  • 250 g rå lax (frusen minst 48)
  • 2 avokado
  • 0,5 gurka
  • Valfri mängd gari (inlagd ingefära)
  • 1 lime, saft och zest
  • 1 msk sesamfrön
  • salt
  • nyklippt krasse

Dressing:

  • 1 msk rapsolja
  • 1 msk japansk soya
  • 1 msk pressad citron
  • 0,5 msk konung

Skär den tinade laxen i tunna skivor. Lägg upp på ett fat. Skeda upp avokadon och lägg direkt på fatet med laxen. Hyvla gurkan och tryck in den mellan lax och avokado. Strö över lite salta. Riv över limezest och pressa över saften. Strö på inlagd ingefära (eller lägg vid sidan om någon anser den vara för stark). Rosta sesamfröna hastigt i en het stekpanna. Strö över sesamfröna och klipp den färsk krassen över.

Rör samman dressingen och ringla över vid servering.

Njut!

sashimi1

2 thoughts on “Fräsch förrätt med rå fisk

Kommentera

