Kanel eller vanilj i bullen

Jag har bakat väldigt mycket ”sötebröd” (som jag fick höra att det heter första gången i Hela Sverige bakar för något år sedan) på sistone. Det är ju så gott och är tacksamt att slänga ihop med lite vad som helst. Jag har gjort med bland annat mandel, aprikos, hallon, citron, vanilj och så klart kanel. Absolut godast tycker jag nog kanel eller vanilj är. Speciellt vanilj om det är tillyxat med vaniljkräm!

Jag har kommit fram till att det är väldigt lite smör man använder till fyllning om man följer receptet bak på mjölförpackningen. Jag gjorde nämligen det förra gången och smöret räckte precis till 3/4 av degen. Så mer smör till bullen! Det har jag i och för sig konstaterat tidigare också. Men det tål att upprepas!

vfläta4

Jag gjorde vaniljbullar på 3/4 av degen och kanelfläta på sista degbiten. Alltså, jag brukar inte gilla när kanelbullar och dyligt är underbakat, men kanelflätan råkade bli just det och jösses vad god den var!

vaniljbulle

OBS Jag gör ett försök att i skrift förklara hur man gör ”knutar” av bullarna. Jag varnar för att det inte kommer att gå att förstå om man inte redan vet hur man egentligen gör. Så ett tips är att googla för att på annat vis hitta hur man gör…

När du gör bulldeg behöver du ingen avancerad maskin. Slev och bunke, bunke och visp med degkrokar eller helt maskinell degblandare är vad jag använder. Och givetvis inte allt på en gång. Jag tar vad jag känner för…vaniljbullar

Ett tips om du får för mycket vaniljkräm över någon gång är att frysa in den. Ta sedan ut den kvällen innan du ska använda den och låt den tina i kyl. Dagen efter behöver du bara sjuda upp den på nytt och så har du vaniljkräm på ett huj! Just så blev det med vaniljkrämen i vaniljbullarna.

Jag tycker att det är skillnad i smak på fairtraid vaniljsockret som jag köpt på sistone och det vanliga vaniljsockret jag brukar köpa. Och det förklarades här om dagen när jag tittade på innehållsförteckningen på de båda. Det Äkta vaniljsockret innehåller inte bara äkta vanilj utan även vanillin. Till historien hör att jag tycker att det blir bättre vaniljsmak med det vaniljsockret som är icke fairtraid. Snacka om att jag är van vid vanillin! Jag skäms lite alltså… Men ja, allt oäkta är kanske inte dåligt =)

vfläta

vfläta2

vfläta3

Grunddeg

  • 50 g jäst
  • 5 dl mjölk
  • 1 dl strösocker
  • 1 tsk salt
  • 175 g smör, rumsvarmt
  • ca 800 g vetemjöl

Vaniljbullar på 3/4 av degen

  • 150 g smör
  • 0,75 dl socker
  • 3 msk vaniljsocker
  • ev. vaniljkräm till toppen (kokbar)

Kanelfläta på 1/4 av degen

  • 50 g smör
  • 0,5 dl socker
  • 1 msk kanel
  • ev. överbliven vaniljkräm från vaniljbullarna.
  • ev. glasyr på ca 2 msk florsocker och 1 tsk mjölk.

Deg: Smula jästen i en bunke. Ljumma mjölken och häll i bunken och rör ut jästen. Häll i socker, salt och det mesta av mjölet. Blanda runt ordentligt. Klicka i smöret och blanda igen. Blanda tills du har en smidig deg som du kan ta på utan att den kladdar fast på fingret. Tillsätt eventuellt mer mjöl. Låt degen jäsa till dubbel storlek.

Vaniljbullar: Stjälp upp degen på mjölat bakbord när degen har jäst färdigt. Dela degen i fyra delar. Kavla ut en degbit till en rektangel. Blanda samman fyllningen på smör, socker och vaniljsocker. Bred på 1/3 av fyllningen och vik över degen i ett treslag. (Ta tag i ena långsidan av degen och vik över så att 1/3 av degplattan med fyllning syns, ta tag i den andra långsidan av rektangeln och vik över.) Skär remsor av degen, tvinna varje remsa och knyt ihop dem till knutbullar. Lägg i pappersformar och låt jäsa ca 40 min. Om vaniljkräm ska lyxa till bullarna ännu mer: tryck till en liten grop i vardera bulle och klicka/spritsa i lite kräm. Grädda mitt i ugnen, 225 grader 10-12 min (till gyllene).

Kanelfläta: Kavla ut den sista biten deg till en rektangel. Blanda kanelfyllningen på smör, socker och kanel. Bred på degplattan. Vik degen på mitten. Dela degplattan i tre långa remsor (se bild). Tvinna remsorna så de blir runda. Fläta och foga samman till en krans. Om det finns vaniljkräm över kan du klicka i/spritsa i den lite här och var som en trevlig överraskning. Låt jäsa ca 40 min. Grädda kransen i nedre delen av ugnen, 200 grader, 25-30 min.

Ringla ev. på lite glasyr när flätan har svalnat.

3 thoughts on “Kanel eller vanilj i bullen

  1. Å va got det ser ut! Typiskt att bli sugen på bullar nrä man sitter på jobbet vid skrivbordet. Bageriet här brevid har bara supertorra bullar till överpris 😉 De ser verkligen jättefina ut! Förra gången gjorde jag nån sorts ”rosbullar” som Underbara Clara gör.. men nästa gang ska jag spana in på Youtube, för finns ju så många sorter 🙂

    • Tack! Ja jag såg det inlägget du gjort och kollade claras blogg men jag förstod inte hur de skulle se ut för jag försökte faktiskt få någon av bullarna att se ut som ros men jag gav upp till slut! Tråkigt med torra bullar!!! Då blir jag verkligen besviken när jag får en sådan!

  2. Pingback: 17 Saffranskrans och små kusar | Sockervisp

Kommentera

