Äppelpaj i äppeltid

 

Vi fick få äpplen förra året och vi fick ännu färre detta år! Men det blev i alla fall till en äppelpaj! Jag utgick från Leila Lindholms recept på äppeltantens smulpaj men ändrade om lite utifrån vad jag hade hemma. Det som är annorlunda med Leilas recept är att där är kokosflingor i smuldegen vilket var väldigt gott. Äppelklyftorna ska stekas i smör och kryddor och efter att jag gjort det orkade jag inte lägga det i en pajform. Så jag lät det ligga kvar i stekpannan (nog en traktör-typ) och så slängde jag på smuldegen direkt där på och skjutsade in i ugnen. Tänk på bara på att använda en stekpanna som klarar detta, det vill säga, inget plast eller trä som brinner upp eller avger farliga ämnen vid hög temperatur.

äkollage

Jag hade faktiskt färdigköpt vaniljsås! Men vill du göra egen vaniljsås så finns det ett recept till exempel här.

äppelkaka1

Smulpaj med kokos och äpple

  • 200 g kallt smör
  • 2 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1,5 dl kokosflingor
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 1,5 dl havregryn

Äppelstek

  • 6 st äpplen
  • 2 msk smör
  • 2 tsk kanel
  • 2 tsk malen ingefära

Blanda samman ingredienserna till pajsmulet.

Skala och klyfta äpplena. Stek dem i smör, socker, kanel och ingefära. Fördela smuldegen ovanpå och ställ in i ugnen, 200 grader, ca 25 minuter. Servera med vaniljsås!

äppelkaka

Kommentera

