Ljuvlig creme brulee

Vi var på boulebaren i Malmö och åt brunch för ett tag sedan. De hade creme brulee på brunchen! Den var sagolik! Jag vet att jag älskade creme brulee när jag var mindre men tycker inte att det varit lika gott på senare år. Men denna på boulbaren var alltså fantastisk! Boulebarne hade gett mig mersmak på brulee och jag var tvungen att äta det igen! Därför blev det creme brulee här hemma i veckan. Och OMG vad gott det blev! Jag hade kunnat tänka mig att alltid ha ett lager creme brulee hemma i kylen för att ha ett ständigt intag av det. Så med andra ord är det kanske bäst att jag inte har det…

creme1

Jag har gjort creme brulee engång innan för flera år sedan och de blev inte alls bra. Jag använde mig av ett annat recept denna gång. Denna gång var det enkelt att göra dessa gudomliga skapelser! Jag tänkte först bara göra halv sats, men tro mig, det var tur att jag gjorde full sats (6 st)!

creme

creme2

Creme brulee 6 st

  • 1 vaniljstång
  • 3 dl vispgrädde
  • 2 dl mjölk
  • 1 dl strösocker
  • 6 äggulor
  • 0,5-1 dl rörsocker till toppen

Sätt ugnen på 150 grader. Ställ sex portionsformar på en handduk i en ungsfast form/braspanna.

Skär vaniljstången på längden. Skrapa ur fröna och lägg dem samt stången i en kastrull tillsammans med vispgrädde, mjölk och 1 dl socker. Koka upp och sjud ett par minuter. Separera under tiden gulor från vitor och lägg gulorna i en bunke. Rör sönder gulorna. Fiska upp vaniljstången från gräddmjölken. Häll sedan den varma gräddmjölken, sakta i början, över gulorna under tiden som du rör konstant. Häll sedan blandningen genom en sil direkt ner i portionsformarna. Gör ett vattenbad genom att hälla hett vatten runt portionsformarna och ställ in mitt i ugnen ca 30 min. Cremen ska ha stelnat. Låt sedan svalna innan du ställer in dem i kyl. Låt gärna stå över natten (inget måste).

Strö på ett lager rörsocker strax innan servering och bränn av med en liten gasolbrännare eller genom att ställa dem långt upp i ugnen på grill två till tre minuter.

Njut!!

2 thoughts on “Ljuvlig creme brulee

  1. Pingback: Boule i Malmö | Sockervisp

  2. Pingback: Fransk avsmakningsmeny | Sockervisp

Kommentera

