Kokostårta med jordgubbar och vit choklad

Jag hade en tårtbotten över och ville göra en annorlunda tårta, eller en tårta som jag inte brukar göra i alla fall. Jag gillar ju kokos och fick en tanke om att det kunde bli bra att lägga kokos i vispgrädde över natten för att det skulle bli god kokossmak på grädden. Så det gjorde jag. Det blev riktigt gott! Jag blev himla nöjd med tårtan! Kändes som sommar i munnen =)

När jag var liten var min favoritglass en kokosglass som låg i en kokosnöt och just den glassen började jag tänka på när jag åt tårtan. Sedan kom en god jordgubbe här och där och smakade ännu mer sommar, ja som Ernst brukar säga, behöver jag säga mer?

kokos1

Kokosgrädden ligger mellan bottnarna tillsammans med skivade jordgubbar och överst har jag brett på vit chokladganache. Det är inte mycket vit choklad utan bara precis lagom (enligt min smak) och ger en fin sötma till tårtan och jordgubbarna. Kokosgrädden blev alldeles fantastisk vit och vacker! Stackars pappa som inte tycker om kokos… (och alla andra som inte gillar kokos också…)

kokos2

Kokostårta med jordgubbar och vit choklad (6-8 bitar)

  • 1 tårtbotten (18 cm i dm)

Kokosgrädde

  • 3 dl vispgrädde
  • 1 dl kokosflingor
  • 1 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker

Vi chokladganache

  • 1 dl vispgrädde
  • 0,5 vaniljstång
  • 100 g vit choklad

Topping

  • 1 l färska jordgubbar
  • Bounty eller kokosflingor

Häll kokosflingorna i grädden och låt stå några timmar, gärna över natten. Häll i florsocker och vaniljsocker och vispa till en mjuk men bredbar kokosgrädde.

Koka upp grädden till chokladganachen tillsammans med fröna från vaniljstången. Hacka den vita chokladen och häll grädden över. Rör till en slät ganache. Ställ svalt.

Dela tårtbottnen i tre delar. Skiva några av jordgubbarna och lägg på den understa och den mittersta tårtbottnen. Fördela kokosgrädden mellan de två bottnarna. Lägg på den översta tårtbottnen och bred chokladganachen över. Om den är lite lös kan du vispa upp den lite så blir den fastare i konsistensen (var försiktig så att den inte skär sig). Toppa med jordgubbar och hackad bounty eller kokosflingor. Smaka på sommaren!

kokos3

9 thoughts on “Kokostårta med jordgubbar och vit choklad

  1. Hej! Inte såå ofta det händer, men jag tänkte baka en tårta och hade lite funderingar och tror du har koll 🙂 Så tänkte slänga iväg en fråga om det är okej?
    Jag tänkte göra en tårta med typ sockerkaka och fylla med björnbärsmousse och typ nån vaniljfyllning, men jag vill inte ha marsipan/sugarpaste på.. och det är så himla svårt å få till en slät utsida om man täcker bara med grädde. Vad tror du man skulle kunna täcka tårtan med, eller tror du ändå marsipan är det bästa? Hoppas du har det fint!

    • Vad kul att du frågar mig ☺ det blir gott och väldigt fint att täcka med varmvispad maräng, du kan smaksätta den med tex fröna i vaniljstång och det blir gott och vackert. Det är ett förslag. Sedan är det ju gott med färskostfrostig, den skulle du ju kunna blanda i björnbär om du vill ha den lite lila, eller karamellfärg. Hm. Många täcker ju med smörkräm, jag är inte jätteglad för det, men det blir ju också slätt och vackert. Det är vad jag kan komma på just nu iallafall. Vad tänker du om de förslagen? Hoppas du också har det fint ☺

      • Å vilka bra tips! Den ska vara vit så tänker maräng är toppen! Jag gillar heller inte smörkräm, det blir lätt så sött och torrt på nåt sätt. Tänkte provbaka till helgen och har 2 mini-miniformar. Har inte kollat i Lomelinos bok förrän nu, men hittade en yoghurt alt Philadelphia-grädde som jag nog ska testa med. Då kanske det passar bärre med sylt i själva tårtan..? Ja det blir spännande 😉 får ta bilder så får vi se hur det går 😉 Tänkte toppa med en ros som jag såg du hade gjort en gång..

      • Japp verkligen 🙂 skönt när man kan testa innan man ska bjuda 😉 de va längesen vi sågs, jag har missat hus och föräldraledighet och bebis och allt. Vi får kanske ta en fika nån dag 🙂

      • Ja verkligen! Jag ska baka två tårtor till lördag till min systerson o det ska vara en pirattårta o en prins-och prinsesstårta o jag kan inte komma på hur jag ska göra för att det ska bli kul o fint men han samtidigt ska hinna!! Känns riskabelt att testa att göra ett sjörövarskepp för första gången under tidsbrist.. blir nog bra…
        Hade varit jättekul att ses!!

Kommentera

