Vinbärsmilkshake

Oj vad det är gott med vinbär! Jag har för mig att jag läste för ett bra tag sedan att Mia Öhrn tyckte att vinbär var ett bär som var vackert men inte något som var gott att faktiskt använda. Jag har ibland tänkt lite samma sak. Det är ju så surt men är ju gott i svart vinbärssaft och i mormors röda vinbärssaft. Jag plockade i alla fall svarta vinbär FÖRRA året, som fortfarande låg i frysen och röda vinbär hade jag fått av mamma som hon hade lagt energi på att plocka. Och banne mig om de då inte ska användas! Så i hettan som var förra helgen blev jag sugen på milkshake. Jag har tidigare gjort en hallonmilkshake utan glass (här) som blev vidunderligt god och tänkte testa samma princip igen. Och det blev supergott! Kan verkligen rekommenderas som en ”nyttig” milkshake (där är ju aningen socker i…) Så aldrig mer ska jag tänka att vinbär inte är supergott, för tro mig, det är det!

Jag passade på att lyxa till fikan med en liten croissant fylld med nutella och toppad med lite chokladglasyr samt någon kopp kaffe. Mmm, nutella alltså…

milkshake1

milkshake2

 

Vinbärsmilkshake (utan glass), 2 glas

  • 0,5 dl socker (ta mer eller mindre efter tycke och smak)
  • 2 tsk vaniljsocker (fair traid)
  • 2 dl mjölk
  • 1 dl svarta vinbär
  • 1 dl röda vinbär

Mixa samman socker, vaniljsocker och mjölk. Tillsätt frysta vinbär och mixa slätt. Häll upp i glas och njut med det samma.
milkshake3

Kommentera

