Godaste chokladglass på pinne

Förra året och kanske var det även något år innan det, så kom trenden att göra egna pinnglassar. Jag har velat göra det sedan dess… Det ser så festligt ut att göra det på pinne! Det blir fint att göra det i bägare också. Det där med att det är i portionsform är lite gulligt tycker jag. En inspirerande bok som får mig att vilja göra massor med glass är till exempel Lomelinos glass eller Stikkinikkis ice pops: Glass på pinne.

Men så ska det ju finnas tid till att mecka med glassen också. Eftersom jag tänkte att det nog inte skulle finnas tid till glassmakande så köpte jag heller inga glassformar då för ett eller flera år sedan… Men så var det helt plötsligt rea på två formar på Panduro Hobby!!! Jag köpte båda sorterna; hjärtform och chokladkakeform.

Eftersom Henrik älskar chokladglass så fick det ju så klart bli sådan. Sedan var det ju så att jag inte hade lagt min glassmaskin i frysen (det är en sådan där man fryser hela blandarbunken) och jag fick fundera ut något som skulle bli mjukt och gott utan att köras i glassmaskin. Tanken föll direkt på en glass som jag gjort många gånger, till exempel här till äppelpaj. Originalet är från norska Passion4Bakings Manuela. Jag har två av hennes böcker och jag älskar dem. Samma princip att göra glass på som den jag hittade för länge sedan på hennes blogg finns i den ena boken Söta bakverk från Manuelas Diner. Jag gjorde dock om det lite genom att bland annat addera kakao och göra en ”chokladswirl” som syns nedan. Jag har alltid fått lära mig att man måste akta så att det inte kommer vatten/ånga i chokladen när man smälter den över vattenbad, för då blir den grynig. Och det må så vara, men om du medvetet smälter chokladen MED vatten så blir den inte det. Då blir den len och fin och faktiskt perfekt konsistens i en pinnglass! Har du inte glassformar kan du göra det i bägare (använd till exempel hårda muffinsformar) eller i en vanlig bytta som du sedan kan göra kulglass av.

OBS Glassen blir väldigt mjuk och kan vara lite vansklig att handskas med när det gäller ta ut från formarna. Se till att den är HELT fryst! Jag fuskade och har bara täckt ena sidan med chokladdragering, men jag var rädd för att det skulle bli gegga av det annars. Men det gör faktiskt inget, är det hemmagjort så är det.

Henrik sa att detta möjligen kunde vara den godaste pinnglass han ätit!!! Det ni =)

glass1

glass2glass3

Chokladglass med chokladswirl, 8-10 st

  • 1 ägg
  • 2 äggulor
  • 1 dl strösocker
  • 3 dl vispgrädde
  • 2 msk kakao
  • 2 tsk vaniljsocker

Swirl

  • 60 g choklad, 70%
  • 1/3 dl socker
  • 25 ml vatten

Chokladöverdrag

  • 100 g choklad, 70%
  • 0,5-1 dl vatten
  • ev. strössel

Gör så här:

Börja med swirlen. Smält i en kastrull, på låg värme, samman 60 g choklad med socker och vatten. Låt svalna (vilket går fort om du häller över i en kall liten kanna).

Gör sedan glassmeten. Vispa ägg och äggulor med strösocker med elvisp i en värmetålig skål över vattenbad. Vispa tills det blir riktigt tjockt och luftigt.

Vispa i en annan skål vispgrädde med kakao och vaniljsocker. Vispa till mjuka toppar. Vänd samman äggvisp och grädde. Fyll glassformarna till hälften med smet. Ringla över chokladswirl och dra eventuellt ut swirlen lite med en tandpetare eller dyligt. Fyll på med mer smet. Rippla över resten av chokladswirlen om du fått någon över. Stick i en glasspinne och frys.

När glassen är helt fryst kan de chokladdrageras. Smält samman choklad och vatten. (Jag skrev inte upp mängden vatten jag använde). Du vill få fram en konsistens som är rinnig och därmed enkel att snabbt hälla över och täcka glassarna med. Låt svalna helt.

Ta loss glassarna från sina formar. (Gör några åt gången så de inte smälter). Lägg glassarna på ett galler och häll över choklad. Strö eventuellt över strössel. Frys direkt. (Jag förbereder med en bricka klädd med bakplåtspapper i frysen så att de chokladdroppande glassarna kan läggas in direkt utan problem). Samla upp chokladen och upprepa tills alla glassar är täckta.

Njut =)

glass4

glass5

5 thoughts on “Godaste chokladglass på pinne

  1. Jag har nog aldrig riktigt testat att göra glass, men fick en glasskopa i present för ett tag sedan så det kanske är nu man ska slå till 😉 De ser superfina ut! Säger desamma, är det hemmagjort så är det 😄

Kommentera

