Midsommartårta

Midsommarafton är imorgon. Även om vädret inte är somrigt så kan man göra sitt bästa för att det ska kännas som riktig sommar. Och kanske är det så att vädret just nu är riktig svensk sommar… Min syster gjorde i alla fall en riktig somnartårta. Massor med somriga jordgubbar, söta små blåbär och lite passionsfrukt. Fina flagor med mandel med honung låg strödda här och var. Bottnen var av maräng och vispad grädde band samman allt. Oj vad den var god!

image

Det roliga med tårtan var att alla tyckte något var särskilt gott; systersonen åt upp jordgubbarna, min man tyckte mest om marängen och höll sig borta från grädden medan jag hade kunnat tänka mig lite mer grädde…

image

Så här är ett utomordentligt bra förslag på en midsommartårta. Marängtårta med grädde och massor av jordgubbar och bär. Receptet kommer från tidningen buffé och som ni märker har min syster gjort om det en aning. Så som vanligt, fritt fram att experimentera.

One thought on “Midsommartårta

Kommentera

