Mexikansk afton

Vi hade en ny temamiddag, jag och mina två vänner, för någon helg sedan. Temat var mexikanskt. Jag skulle ordna förrätten. Jag tog med lite nachos och gjorde guacemole som lite försnacks.

image

Därefter blev det en typ av ceviche med pilgrimsmusslor. Och ja, när jag väl hade bestämt mig för ceviche, som enligt alltommat var mexikanskt, så förstod jag att det är peruanskt… Men det var ju ingen klassisk ceviche ändå. Ceviche är en ”fisksallad” där huvudingrediensen är rå fisk som blir aningen tillagad av syran som man har i vinegrätten. Jag valde att göra själva salladen med frukt och grönsaker som i en vanlig ceviche, men toppade salladen med steka pilgrimsmusslor istället för att tillsätta rå fisk. Det blev fräscht och gott.

image

image

Huvudrätten stod Emma för och den var fantastisk! Fisktacos! Emma hade gjort så många tillbehör och alla var så himla goda! Syrad rödlök, tomatslsa, mangosalsa, guacemole, panerade torsk och lax, egenbakade tortillabröd och slutligen rött ris. Nej nu glömde jag de stekta pilgrimsmusslorna som Emma också lyxade till det med!

image

Supergott!

image

Till efterrätt hade Maria gjort en typ av creme brylee/creme catalan. Maria hade sålt in desserten som att den var, helt ärligt, äcklig. Men alltså den var hur god som helst!!

image

Kommentera

